Uusyritysneuvonnan palveluiden kehittäminen : uudet asiakasryhmät ja heidän tarpeensa
Turkki, Tiia (2023)
Turkki, Tiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122239019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122239019
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli uusyritysneuvonnan uusia asiakasryhmiä Turku Science Park Oy:n seudullisen uusyritysneuvonnan näkökulmasta. Työn tavoitteena oli selvittää, keitä ovat ne yritystoimintaa suunnittelevat henkilöt, jotka voisivat hyötyä yritysneuvonnasta, mutta eivät ole sen asiakkaita. Työssä tutkittiin heidän tarpeitaan, arvostuksiaan palveluiden suhteen sekä kanavia, joista tavoittaa uudet asiakasryhmät. Työn taustalla oli julkisten yrityspalveluiden kehittämistarve sekä Turku Science Parkin tavoite lisätä laadukkaita asiakaskohtaamisia yritysten elinkaaren alkupäässä. Työn teoreettinen viitekehys pohjautui yrittäjyyteen, työelämän sekä yrittäjyyden muutokseen ja digitalisaation vauhdittamaan asiakaskäyttäytymisen muutokseen. Teoriapohja kattoi lisäksi julkisten yrityspalveluiden kehittämistarpeet ja seudullisen maahanmuuton. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua, ja työn tuotoksena luotiin asiakasprofiilit uusista asiakasryhmistä.
Seudullisen uusyritysneuvonnan uusiksi asiakasryhmiksi tunnistettiin sivutoimista yritystoimintaa suunnittelevat uusyrittäjät, jotka eivät yritystoiminnan sivutoimisuuden takia välttämättä itse tunnista ryhtyvänsä yrittäjiksi. Muunkielisistä uusyrittäjistä tunnistettiin työn tuloksena kaksi uuden tyyppistä asiakasryhmää, aiempaa yrittäjäkokemusta omaavat yritystoiminnan jatkajat sekä kevytyrittäjästä päätoimiseksi siirtyvät uusyrittäjät. Uudet asiakasryhmät eroavat sekä motivaatioidensa, arvostustensa, että tarpeidensa näkökulmasta tyypillisestä uusyritysneuvonnan asiakkaasta. Uusien asiakasryhmien arvostuksissa korostui digitaalisen informaation ja palveluiden saavutettavuus.
Seudullisen uusyritysneuvonnan uusiksi asiakasryhmiksi tunnistettiin sivutoimista yritystoimintaa suunnittelevat uusyrittäjät, jotka eivät yritystoiminnan sivutoimisuuden takia välttämättä itse tunnista ryhtyvänsä yrittäjiksi. Muunkielisistä uusyrittäjistä tunnistettiin työn tuloksena kaksi uuden tyyppistä asiakasryhmää, aiempaa yrittäjäkokemusta omaavat yritystoiminnan jatkajat sekä kevytyrittäjästä päätoimiseksi siirtyvät uusyrittäjät. Uudet asiakasryhmät eroavat sekä motivaatioidensa, arvostustensa, että tarpeidensa näkökulmasta tyypillisestä uusyritysneuvonnan asiakkaasta. Uusien asiakasryhmien arvostuksissa korostui digitaalisen informaation ja palveluiden saavutettavuus.