Monimuoto-opintojen työelämäyhteistyön kehittäminen hevosalan ammatillisessa koulutuksessa
Ryynänen, Anne-Maria (2023)
Ryynänen, Anne-Maria
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122238992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122238992
Tiivistelmä
Ammatillisessa koulutuksessa työssäoppimisen merkitys on kasvanut ammatillisen koulutuksen reformin myötä. Tämän muutoksen vuoksi opetusta siirrettiin enemmän työelämään. Tavoitteena oli kehittää ammatillisen koulutuksen opettajien ja työpaikkaohjaajien välistä työelämäyhteistyötä, ja auttaa opiskelijoita tutkintoon valmistumisessa. Tavoitteena oli vastata haasteeseen osaavan työvoiman turvaamisesta ja myös ihmisyksilöiden oikeudesta ammatilliseen kasvuun ja laadukkaaseen opetukseen tulevaisuudessa.
Toimintatutkimus toteutettiin luonnonvara-alan ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimuksessa kehitettiin hevosalan monimuoto-opiskelijoiden työpaikkaohjaajien, sekä opettajien välistä yhteistyötä. Tutkimuksessa haastateltiin hevosalan työpaikkaohjaajia, sekä muiden hevosalan oppilaitosten opettajia, jotka toimivat monimuoto-opiskelijoiden kanssa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa siitä, kuinka hevosalan ammatillisessa koulutuksessa voidaan kehittää opettajan työelämäyhteistyötä vastaamaan paremmin työelämän tarpeita. Oppilaitoksen viestintään, näyttöjen arviointiin sekä työpaikkaohjaajien perehdyttämiseen, kehitettiin uusia toimintamalleja. Nämä toimintamallit auttavat tulevaisuudessa työpaikkaohjaajia ja opettajia toimimaan yhdessä niin, että opiskelijoiden oppimisprosessi ja näytöt onnistuvat työelämälähtöisemmin.
Monimuoto-opiskelijoiden määrä on kasvanut viimevuosina, ja työssäoppimisen merkitys opinnoissa on suuri. Työpaikkaohjaajan rooli opiskelijalle on merkittävä, sillä opiskelija muodostaa käsityksen työelämästä sekä hevosalasta monesti työssäoppimisen perusteella. Elinikäisen oppimisen toteutuminen vaatii koulutukselta kykyä mukautua vastaamaan työelämän tarpeita ja ihmisen osaamistarpeita paremmin.
Toimintatutkimus toteutettiin luonnonvara-alan ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimuksessa kehitettiin hevosalan monimuoto-opiskelijoiden työpaikkaohjaajien, sekä opettajien välistä yhteistyötä. Tutkimuksessa haastateltiin hevosalan työpaikkaohjaajia, sekä muiden hevosalan oppilaitosten opettajia, jotka toimivat monimuoto-opiskelijoiden kanssa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa siitä, kuinka hevosalan ammatillisessa koulutuksessa voidaan kehittää opettajan työelämäyhteistyötä vastaamaan paremmin työelämän tarpeita. Oppilaitoksen viestintään, näyttöjen arviointiin sekä työpaikkaohjaajien perehdyttämiseen, kehitettiin uusia toimintamalleja. Nämä toimintamallit auttavat tulevaisuudessa työpaikkaohjaajia ja opettajia toimimaan yhdessä niin, että opiskelijoiden oppimisprosessi ja näytöt onnistuvat työelämälähtöisemmin.
Monimuoto-opiskelijoiden määrä on kasvanut viimevuosina, ja työssäoppimisen merkitys opinnoissa on suuri. Työpaikkaohjaajan rooli opiskelijalle on merkittävä, sillä opiskelija muodostaa käsityksen työelämästä sekä hevosalasta monesti työssäoppimisen perusteella. Elinikäisen oppimisen toteutuminen vaatii koulutukselta kykyä mukautua vastaamaan työelämän tarpeita ja ihmisen osaamistarpeita paremmin.