Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Socionom inom småbarnspedagogik: en scoping studie

Lindroos, Elin; Rikberg, Jessica (2023)

 
Avaa tiedosto
Lindroos_Rikberg.pdf (907.0Kt)
Lataukset: 


Lindroos, Elin
Rikberg, Jessica
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138919
Tiivistelmä
Den nya lagen om småbarnspedagogik som trädde i kraft år 2018 ger socionomer som utexaminerats efter hösten 2023 en helt ny arbetsbeskrivning inom småbarnspedagogiken. Forskning kring denna finns inte ännu att tillgå. Vårt syfte är att söka fram och studera befintliga sekundärdata och lyfta fram centrala begrepp gällande socionomens roll inom småbarnpedagogiken samt jämföra dem med socionomens kompetenser, befintliga arbetsbeskrivningar och socialpedagogiska arbetssätt och metoder. Vi vill förse arbetsgivare med tankar om hur arbetsbeskrivningen kunde vidareutvecklas och föreslå hurdan fortsatt forskning som kunde utföras. Dessutom vill vi uppmärksamma socionomens socialpedagogiska arbetssätt inom småbarnspedagogiken. Den kvalitativa metod vi använder är scoping studie och vi utgår från modellen som Arksey & O’Malley skapat. Som analysmetod använder vi kvalitativ innehållsanalys med kvantitativa inslag samt ett induktivt förhållningssätt. Vi använder oss av finländskt, på svenska eller finska skrivet, avgiftsfritt material, publicerat år 2018 eller senare. Lärdomsproven vi granskar är empiriska studier. Vi jämför resultatet med befintliga arbetsbeskrivningar sammanfattade av Jari Helminen, socionomens kompetenser enligt YH-nätverkets kompetensbeskrivning och med socialpedagogiska arbetssätt och metoder. Som resultat av scoping studien hittar vi tjugofem återkommande centrala begrepp samt tjugo mer sällan nämnda begrepp. En del av begreppen överensstämmer med arbetsbeskrivningen, kompetensbeskrivningen och med socialpedagogiken. Vi konstaterar att det i nuläget behövs mera vetenskaplig forskning och empiriska studier vad gäller socionomens arbetsbild inom småbarnspedagogiken.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste