Socionomens kompetenser inom småbarnspedagogiken
Salokorpi, Sofia (2023)
Salokorpi, Sofia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122739114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122739114
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att öka kunskap om socionomens kompetenser inom småbarnspedagogiken, i och med att socionomens yrkesroll har förändrats efter den nya lagändringen i Lag om småbarnspedagogik 13.7.2018/540. ”Vilka är socionomens kompetenser inom småbarnspedagogiken?” valdes till frågeställningen för denna studie. Syftet är att granska vilka kunskaper och kompetenser är särskilt viktiga för socionomen inom småbarnspedagogiken. Den teoretiska referensramen berör socialpedagogik och mångprofessionellt teamarbete inom småbarnspedagogiken. Som metod har använts av en allmän litteraturstudie där en kvalitativ innehållsanalys har gjorts på valda artiklar. Sex vetenskapliga artiklar och fyra magisteravhandlingar har använts som material i denna studie. Artiklarna som använts i studien är från 2013–2023. Resultaten i denna studie visar att det finns ett behov att tydliggöra socionomens arbetsbeskrivning och kompetenser inom småbarnspedagogiken. Socionomens roll genomgår en förändrings process eftersom socionomens behörighetskrav samt befattningsbenämning har förändrats. Förändringen av socionomens yrkesroll leder till att också arbetsbeskrivningarna inom de andra yrkena inom småbarnspedagogiken ska diskuteras och ansvarsområdena ska omorganiseras enligt behov.