Ostajapersoonat B2B-yrityksen digitaalisen markkinoinnin työkaluna
Heikkilä, Noora (2023)
Heikkilä, Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122739121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122739121
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ostajapersoonien laatimista ja hyödyntämistä B2B-liiketoimintaa harjoittavan yrityksen markkinoinnissa. Opinnäytetyön tavoitteena on avata ostajapersoonien konseptia, sekä selventää lukijalle mitä ostajapersoonat ovat, miten ne laaditaan, sekä miten niitä voidaan hyödyntää yrityksen markkinoinnissa.
Opinnäytetyö on jaettu kolmeen osaan, joista ensimmäisessä käsittelen ostajapersoonaa aiheena yleisesti, sekä sitä, miksi ja mihin ostajapersoonia tarvitaan. Käyn työssäni läpi keskeisimmät tavoitteet, sekä mittarit, joilla markkinoinnin onnistumista voidaan mitata. Tämän lisäksi paneudun siihen, miten asiakkaan ostokäyttäytymistä voidaan analysoida ja tämän pohjalta rakentaa tehokkaita ostopolkuja yrityksen verkkosivulle. Tässä osiossa käsitellään lisäksi ostokriteereitä sekä ostamisen esteitä.
Toisessa osassa käsittelen sitä, miten ostajapersoonat konkreettisesti laaditaan. Laatimisprosessi on jaettu neljään osaan: kohderyhmän tunnistaminen ja määrittely, taustatiedot ja ostovalmius.
Viimeisessä osiossa syvennyn siihen, miten ostajapersoonat viedään käytäntöön päivittäisessä työssä ja miten niitä voidaan hyödyntää yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se sisältää laatimani ostajapersoonakortin sekä sisältösuunnitelmapohjan, joita yritys voi hyödyntää esimerkkinä tai inspiraationa omassa ostajapersoonaprojektissaan. This thesis focuses on the creation process and utilization of buyer personas in the marketing of a B2B business. The aim of the thesis is to explain the concept of buyer personas, to clarify what buyer personas are, how they are created and how they can be used in marketer’s daily basis.
The thesis is divided into three parts. First part discusses the concept of buyer persona, as well as why and what a buyer persona is needed for. I go through the key objectives and metrics by which the success of marketing can be measured. In addition to this, I focus on how the customer’s buying behavior can be analyzed and based on this, how effective purchase paths can be built on the company’s website. This section also discusses buying criteria and obstacles of buying.
The second part discusses how buyer personas are created. The creation process is divided into four sections: identifying and defining the target group, background information, buying behavior and purchase readiness.
In the last part I delve into how buyer personas are implemented in practice and how they can be used in digital marketing. The thesis is practical and includes a buyer persona card and a content plan which both can be used as an example or as a source of inspiration when creating buyer personas.
Opinnäytetyö on jaettu kolmeen osaan, joista ensimmäisessä käsittelen ostajapersoonaa aiheena yleisesti, sekä sitä, miksi ja mihin ostajapersoonia tarvitaan. Käyn työssäni läpi keskeisimmät tavoitteet, sekä mittarit, joilla markkinoinnin onnistumista voidaan mitata. Tämän lisäksi paneudun siihen, miten asiakkaan ostokäyttäytymistä voidaan analysoida ja tämän pohjalta rakentaa tehokkaita ostopolkuja yrityksen verkkosivulle. Tässä osiossa käsitellään lisäksi ostokriteereitä sekä ostamisen esteitä.
Toisessa osassa käsittelen sitä, miten ostajapersoonat konkreettisesti laaditaan. Laatimisprosessi on jaettu neljään osaan: kohderyhmän tunnistaminen ja määrittely, taustatiedot ja ostovalmius.
Viimeisessä osiossa syvennyn siihen, miten ostajapersoonat viedään käytäntöön päivittäisessä työssä ja miten niitä voidaan hyödyntää yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se sisältää laatimani ostajapersoonakortin sekä sisältösuunnitelmapohjan, joita yritys voi hyödyntää esimerkkinä tai inspiraationa omassa ostajapersoonaprojektissaan.
The thesis is divided into three parts. First part discusses the concept of buyer persona, as well as why and what a buyer persona is needed for. I go through the key objectives and metrics by which the success of marketing can be measured. In addition to this, I focus on how the customer’s buying behavior can be analyzed and based on this, how effective purchase paths can be built on the company’s website. This section also discusses buying criteria and obstacles of buying.
The second part discusses how buyer personas are created. The creation process is divided into four sections: identifying and defining the target group, background information, buying behavior and purchase readiness.
In the last part I delve into how buyer personas are implemented in practice and how they can be used in digital marketing. The thesis is practical and includes a buyer persona card and a content plan which both can be used as an example or as a source of inspiration when creating buyer personas.