”Mun mielestä kenenkään ei tarvitsisi käydä sitä samaa läpi mitä minä olen itse joutunut käymään.” : Autismi- ja Aspergerliiton kouluttamien vertaisperheiden kokemuksia vertaisperheinä toimimisesta
Raunio, Marja (2014)
Raunio, Marja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315628
Tiivistelmä
Autismin kirjon oireyhtymä lapsella tai nuorella vaikuttaa suuresti koko perheen elämään ja toimintaan. Autismi- ja Aspergerliitto ry:n kouluttamat vertaisperheet auttavat autismin kirjon lapsen saanutta perhettä selviämään arjessa ja antavat keinoja autistisen lapsen auttamiseen ja tukemiseen.
Opinnäytetyössäni selvitin Autismi- ja Aspergerliiton kouluttamien vertaisperheiden kokemuksia vertaisperheinä toimimisesta sekä heidän ajatuksiaan toiminnan kehittämisestä. Lisäksi selvitin kuinka paljon yhteydenottoja vertaisperheet saavat tukea hakevilta perheiltä. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia, miten vertaisperhetoimintaa voitaisiin kehittää ja miten tietoisuutta toiminnasta voitaisiin lisätä.
Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen autismin kirjoa ja autismin kirjon kehityshäiriöisen lapsen syntymän vaikutusta perheen elämään ja sen suhteisiin. Lisäksi selvennän mitä vertaistuki on ja minkälaisin muodoin sitä järjestetään. Suoritin tutkimukseni laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastatteluja. Haastateltavina toimivat Autismi- ja Aspergerliiton vertaisperheet.
Tutkimustuloksista selvisi, että vertaisperhetoiminta on yhteyttä ottavien perheiden kuuntelemista, käytännön neuvojen antamista sekä opastusta yhteyskunnan tarjoamista palveluista. Haastatteluista ilmeni, että tärkeintä vertaisperheiden antamassa tuessa on kokemusten jakaminen. Vertaisperheiden kokemuksista syntynyt tieto on arvokasta ja hyödyllistä, joiden avulla he voivat auttaa muita perheitä selviytymään arjestaan helpommalla. Haastatteluista tuli esille myös, että tietoisuus vertaisperheistä on heikkoa, eikä heitä hyödynnetä tarpeeksi. Kehittämisehdotuksiksi ehdotettiin tietoisuuden lisäämistä vertaisperhetoiminnasta sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten keskuudessa sekä tulostettavan esitteen jakamista autismidiagnoosin antamisen yhteydessä lapsen vanhemmille.
Opinnäytetyössäni selvitin Autismi- ja Aspergerliiton kouluttamien vertaisperheiden kokemuksia vertaisperheinä toimimisesta sekä heidän ajatuksiaan toiminnan kehittämisestä. Lisäksi selvitin kuinka paljon yhteydenottoja vertaisperheet saavat tukea hakevilta perheiltä. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia, miten vertaisperhetoimintaa voitaisiin kehittää ja miten tietoisuutta toiminnasta voitaisiin lisätä.
Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen autismin kirjoa ja autismin kirjon kehityshäiriöisen lapsen syntymän vaikutusta perheen elämään ja sen suhteisiin. Lisäksi selvennän mitä vertaistuki on ja minkälaisin muodoin sitä järjestetään. Suoritin tutkimukseni laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastatteluja. Haastateltavina toimivat Autismi- ja Aspergerliiton vertaisperheet.
Tutkimustuloksista selvisi, että vertaisperhetoiminta on yhteyttä ottavien perheiden kuuntelemista, käytännön neuvojen antamista sekä opastusta yhteyskunnan tarjoamista palveluista. Haastatteluista ilmeni, että tärkeintä vertaisperheiden antamassa tuessa on kokemusten jakaminen. Vertaisperheiden kokemuksista syntynyt tieto on arvokasta ja hyödyllistä, joiden avulla he voivat auttaa muita perheitä selviytymään arjestaan helpommalla. Haastatteluista tuli esille myös, että tietoisuus vertaisperheistä on heikkoa, eikä heitä hyödynnetä tarpeeksi. Kehittämisehdotuksiksi ehdotettiin tietoisuuden lisäämistä vertaisperhetoiminnasta sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten keskuudessa sekä tulostettavan esitteen jakamista autismidiagnoosin antamisen yhteydessä lapsen vanhemmille.