Är varumärkens kontroversiella marknadsföring värt risken? : En kvalitativ studie om hur kontroversiell marknadsföring påverkar två olika åldersgrupper
Sandström, Catharina (2024)
Sandström, Catharina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401081161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401081161
Tiivistelmä
Varumärken eftersträvar hög relevans genom att skapa starka relationer med och värde hos konsumenter. Kontroversiell marknadsföring utmanar gränser genom att väcka starka
reaktioner. Detta kan vara ett effektivt sätt att stå ut på en konkurrenskraftig marknad, men medför även risker såsom förlorat förtroende till och skadat rykte hos varumärken. Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka kundernas syn på kontroversiell marknadsföring, och om det ens är ett lönsamt verktyg för att väcka uppmärksamhet hos konsumenter. Den teoretiska referensramen baserar sig på tidigare forskning inom marknadsföring, varumärken och deras roll, annonsering samt konsumentbeteende. Som metod för lärdomsprovets undersökning används en kvalitativ metod för att lättare kunna inkludera respondenternas egna åsikter och känslor. Datainsamlingen genomförs med hjälp av tio semi-strukturerade intervjuer med personer som är bosatta i huvudstadsregionen som passar in i åldersgruppen 20 till 27 år eller 51 till 58 år och har ett intresse av klädmode. Undersökningens resultat visar att respondenterna har tudelade åsikter när det kommer till kontroversiell marknadsföring. Trots att de flesta anser sig reagera negativt ifall marknadsföringen upplevs kränkande eller respektlös, väljer endast hälften att hitta nya alternativ. Cirka en tredjedel av respondenterna anser kvalitet och pris på produkter viktigare än negativ marknadsföring medan en femtedel anser att det krävs drastiska åtgärder ifall de upplever kränkande kontroversiell marknadsföring från dem de handlar hos.
reaktioner. Detta kan vara ett effektivt sätt att stå ut på en konkurrenskraftig marknad, men medför även risker såsom förlorat förtroende till och skadat rykte hos varumärken. Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka kundernas syn på kontroversiell marknadsföring, och om det ens är ett lönsamt verktyg för att väcka uppmärksamhet hos konsumenter. Den teoretiska referensramen baserar sig på tidigare forskning inom marknadsföring, varumärken och deras roll, annonsering samt konsumentbeteende. Som metod för lärdomsprovets undersökning används en kvalitativ metod för att lättare kunna inkludera respondenternas egna åsikter och känslor. Datainsamlingen genomförs med hjälp av tio semi-strukturerade intervjuer med personer som är bosatta i huvudstadsregionen som passar in i åldersgruppen 20 till 27 år eller 51 till 58 år och har ett intresse av klädmode. Undersökningens resultat visar att respondenterna har tudelade åsikter när det kommer till kontroversiell marknadsföring. Trots att de flesta anser sig reagera negativt ifall marknadsföringen upplevs kränkande eller respektlös, väljer endast hälften att hitta nya alternativ. Cirka en tredjedel av respondenterna anser kvalitet och pris på produkter viktigare än negativ marknadsföring medan en femtedel anser att det krävs drastiska åtgärder ifall de upplever kränkande kontroversiell marknadsföring från dem de handlar hos.