Mobbningsförebyggande arbete inom skolan : En litteraturstudie om skolpersonalens roll för att främja en trygg skolmiljö för eleverna
Lönnqvist, Senja; Väyrynen, Lotta (2024)
Lönnqvist, Senja
Väyrynen, Lotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401091167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401091167
Tiivistelmä
Skolmobbning är ett allvarligt och globalt problem som påverkar negativt på elevernas hälsa, skolkulturen och hela samhället. Syfte med detta lärdomsprov är att ta reda på vad skolan och skolpersonalen kan göra för att förebygga skolmobbning. Frågeställningen för studien är: “Hur kan skolpersonalen förebygga mobbning i skolan?” Studiens bakgrund bearbetar teman som mobbning som fenomen, mobbning som aktuellt och globalt problem, bakomliggande faktorer för mobbning och elevvårdens funktion i skolan. I studien presenteras tidigare forskningar och dess resultat om skolmobbning, både finsk och internationell, och olika åtgärder mot mobbning som skolan och skolpersonalen kan använda för att främja elevernas hälsa och trygghet i skolan. Den teoretiska referensramen beskriver begrepp som socialpedagogik, dialogiskt bemötande, delaktighet och socialt inlärande. Detta är en allmän litteraturstudie och studiens analysmetod är en induktiv innehållsanalys. Resultatet i studien baserar sig på 10 artiklar. Resultatet är indelat i två teman: “Skolpersonalen ansvarar för att skapa en trygg skolmiljö” och “Elevernas möjlighet till tillväxt genom mobbningsförebyggande program”. Resultatet visar att lärare och skolpersonal har en stor inverkan på skolmiljön och elevernas trygghet och delaktighet. Lärare och skolpersonal bör upprätthålla regelbundet mobbningsförebyggande program. Eleverna behöver få möjlighet och utrymme genom dessa program att utveckla sin empati och självregleringsstrategier. Enligt resultatet behöver samarbete mellan skolpersonal, samt mellan personal och elever förekomma. På detta vis skapas en öppen och trygg skolmiljö för eleverna.