Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Inflaation vaikutus opiskelijoiden kulutuskäyttäytymiseen päivittäistavarakaupassa

Ranne, Eemil (2024)

 
Avaa tiedosto
Ranne_Eemil.pdf (825.4Kt)
Lataukset: 


Ranne, Eemil
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401091214
Tiivistelmä
Vuonna 2022 voimakkaaseen nousuun lähtenyt inflaatio herätti paljon ajatuksia ja keskustelua Suomessa ja maailmalla. Inflaation aiheuttama kustannusten nousu vaikuttaa jokaiseen tavalla tai toisella. Sen vaikutus ihmisten ostovoimaan näkyy markkinassa muutoksena joka puolella.

Tässä opinnäytetyössä inflaatiota ja hintojen nousua käsitellään päivittäistavarakaupan näkökulmasta. Työn tavoitteena oli tutkia, miten hintojen nousu on vaikuttanut opiskelijoiden kulutuskäyttäytymiseen. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja kyselytutkimus lähetettiin opiskelijoille anonyymisti satunnaisotannalla sähköpostin avulla. Työn teoriaosuudessa käsitellään inflaatiota yleisellä tasolla, päivittäistavarakaupassa, sekä tarkemmin sen kehitystä ja syitä alkaen vuodesta 2022, jolloin suurimmat muutokset tapahtuivat.

Työn empiirisessä osassa keskiössä on kyselytutkimus ja siihen saatujen vastausten analysointi. Kyselyn tuloksien avulla luotiin kuva, siitä miten opiskelijoiden kulutuskäyttäytyminen päivittäistavarakaupassa on muuttunut inflaation aiheuttaman hintojen nousun myötä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijoiden kulutuskäyttäytyminen on muuttunut selkeästi. Opiskelijat ovat vaihtaneet edullisempaan ja monesti vähemmän vastuulliseen vaihtoehtoon useassa tuotteessa, sekä ostosten suunnitelmallisuus ja budjetointi on yleistynyt.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste