Inflaation vaikutus opiskelijoiden kulutuskäyttäytymiseen päivittäistavarakaupassa
Ranne, Eemil (2024)
Ranne, Eemil
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401091214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401091214
Tiivistelmä
Vuonna 2022 voimakkaaseen nousuun lähtenyt inflaatio herätti paljon ajatuksia ja keskustelua Suomessa ja maailmalla. Inflaation aiheuttama kustannusten nousu vaikuttaa jokaiseen tavalla tai toisella. Sen vaikutus ihmisten ostovoimaan näkyy markkinassa muutoksena joka puolella.
Tässä opinnäytetyössä inflaatiota ja hintojen nousua käsitellään päivittäistavarakaupan näkökulmasta. Työn tavoitteena oli tutkia, miten hintojen nousu on vaikuttanut opiskelijoiden kulutuskäyttäytymiseen. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja kyselytutkimus lähetettiin opiskelijoille anonyymisti satunnaisotannalla sähköpostin avulla. Työn teoriaosuudessa käsitellään inflaatiota yleisellä tasolla, päivittäistavarakaupassa, sekä tarkemmin sen kehitystä ja syitä alkaen vuodesta 2022, jolloin suurimmat muutokset tapahtuivat.
Työn empiirisessä osassa keskiössä on kyselytutkimus ja siihen saatujen vastausten analysointi. Kyselyn tuloksien avulla luotiin kuva, siitä miten opiskelijoiden kulutuskäyttäytyminen päivittäistavarakaupassa on muuttunut inflaation aiheuttaman hintojen nousun myötä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijoiden kulutuskäyttäytyminen on muuttunut selkeästi. Opiskelijat ovat vaihtaneet edullisempaan ja monesti vähemmän vastuulliseen vaihtoehtoon useassa tuotteessa, sekä ostosten suunnitelmallisuus ja budjetointi on yleistynyt.
Tässä opinnäytetyössä inflaatiota ja hintojen nousua käsitellään päivittäistavarakaupan näkökulmasta. Työn tavoitteena oli tutkia, miten hintojen nousu on vaikuttanut opiskelijoiden kulutuskäyttäytymiseen. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja kyselytutkimus lähetettiin opiskelijoille anonyymisti satunnaisotannalla sähköpostin avulla. Työn teoriaosuudessa käsitellään inflaatiota yleisellä tasolla, päivittäistavarakaupassa, sekä tarkemmin sen kehitystä ja syitä alkaen vuodesta 2022, jolloin suurimmat muutokset tapahtuivat.
Työn empiirisessä osassa keskiössä on kyselytutkimus ja siihen saatujen vastausten analysointi. Kyselyn tuloksien avulla luotiin kuva, siitä miten opiskelijoiden kulutuskäyttäytyminen päivittäistavarakaupassa on muuttunut inflaation aiheuttaman hintojen nousun myötä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijoiden kulutuskäyttäytyminen on muuttunut selkeästi. Opiskelijat ovat vaihtaneet edullisempaan ja monesti vähemmän vastuulliseen vaihtoehtoon useassa tuotteessa, sekä ostosten suunnitelmallisuus ja budjetointi on yleistynyt.