Lärmiljöns betydelse för barns utveckling och lärande : En kartläggande litteraturöversikt
Nynäs, David (2024)
Nynäs, David
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401101247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401101247
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov är en kvalitativ kartläggande litteraturöversikt om lärmiljöns betydelse för barns utveckling och lärande. Lärmiljön som barn tar del av är en viktig faktor och hur lärmiljöer är formade kan påverka hur barn utvecklas och lär sig samt vilka kompetenser och färdigheter barn utvecklar i olika lärmiljöer. Detta lärdomsprov djupdyker i ämnet för att ta reda på betydelsen av barns lärmiljö, vilka kompetenser och färdigheter barn utvecklar och lär sig i olika lärmiljöer och vilka faktorer i lärmiljön som bidrar positivt till barns utveckling och lärande. Genom kartläggande litteraturöversikt och en tematisk analys över tidigare gjorda forskningar gavs resultat genom centrala kategorier. De centrala kategorierna visade att lärmiljön är viktig för barns utveckling och lärande, resultaten visade att en genomtänkt lärmiljön bidrar till barns sociala interaktion, språk/verbal förmåga, skriv- och läsfärdigheter samt utforskning, fantasi och självuppfattning. Resultaten visade även att en genomtänkt, trygg, varierande och bra miljö samt yrkeskunniga vuxna har en positiv inverkan på barns utveckling. Tidigare forskning bekräftar resultaten av betydelsen av lärmiljön för barns utveckling och lärande. Lärdomsprovet är ett beställningsarbete av Stiftelsen Sedmigradsky och temat är lärmiljöer inom småbarnspedagogik