Jatkuvan oppimisen käytännöt Oikeusrekisterikeskuksessa
Ala-Fossi, Timo (2024)
Ala-Fossi, Timo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401111287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401111287
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä tarkoittaa jatkuva oppiminen työelämässä ja millaisia jatkuvan oppimisen käytäntöjä on olemassa, sekä millaiset käytännöt tukisivat parhaiten henkilöstön jatkuvaa oppimista.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Oikeusrekisterikeskus. Tavoitteena oli, että työn tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan jatkuvan oppimisen käytäntöjen kehittämisessä.
Tämän opinnäytetyön toteutustapa oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla. Haastatteluilla selvitettiin yksilöiden ja ryhmien jatkuvaa oppimista tukevan toiminnan tilannetta ja johdon näkemyksiä jatkuvan oppimisen käytännöistä. Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksena organisaation jatkuvan oppimisen käytäntöjä voidaan kehittää tiedonhallintaa parantamalla, valmentavaa johtamista tukemalla, reflektointi- ja palautetoimintaa kehittämällä, koulutusten vaikuttavuutta parantamalla sekä ryhmien oppimiseen panostamalla. Organisaation on perusteltua minimoida jatkuvaa oppimista haittaavia tekijöitä esimerkiksi työkuormien hallinnalla ja palautumisen varmistamisella.
Opinnäytetyön tulosten avulla Oikeusrekisterikeskuksessa voidaan perustellusti kehittää ja käyttöönottaa jatkuvan oppimisen käytäntöjä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Oikeusrekisterikeskus. Tavoitteena oli, että työn tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan jatkuvan oppimisen käytäntöjen kehittämisessä.
Tämän opinnäytetyön toteutustapa oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla. Haastatteluilla selvitettiin yksilöiden ja ryhmien jatkuvaa oppimista tukevan toiminnan tilannetta ja johdon näkemyksiä jatkuvan oppimisen käytännöistä. Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksena organisaation jatkuvan oppimisen käytäntöjä voidaan kehittää tiedonhallintaa parantamalla, valmentavaa johtamista tukemalla, reflektointi- ja palautetoimintaa kehittämällä, koulutusten vaikuttavuutta parantamalla sekä ryhmien oppimiseen panostamalla. Organisaation on perusteltua minimoida jatkuvaa oppimista haittaavia tekijöitä esimerkiksi työkuormien hallinnalla ja palautumisen varmistamisella.
Opinnäytetyön tulosten avulla Oikeusrekisterikeskuksessa voidaan perustellusti kehittää ja käyttöönottaa jatkuvan oppimisen käytäntöjä.
