Nuorten aikuisten vapaa-ajan matkustamisen inspiraatio sosiaalisesta mediasta
Sandelin, Mia (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401131385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401131385
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee nuorten aikuisten vapaa-ajan matkustamisen inspiraatiota sosiaalisesta mediasta ulkomaanmatkoilla. Inspiraatiolla tarkoitetaan jotain asiaa tai jotakin henkilöä, joka innostaa tekemään jotain. Nuorten aikuisten ja sosiaalisen median suhdetta matkustamiseen tarkastellaan ja vielä tarkemmin vapaa-ajan matkustamisen, joka suuntautuu ulkomaille.
Tavoitteena oli selvittää sosiaalisen median rooli inspiraation lähteenä vapaa-ajan matkustamiseen nuorilla aikuisilla, jossa vielä tarkemmin selvitettiin toimiiko sosiaalinen media ensisijaisena inspiraation lähteenä ja rajauksena toimii 20-29 vuotiaat nuoret aikuiset.
Tietoperustassa tarkastellaan matkailua ja erityisesti vapaa-ajan matkustamista ja vastuullista matkailua. Tarkastelussa on myös käsitteet inspiraatio ja sosiaalinen media, josta valittiin sisällöntuottamiseen sopivat sosiaalisen median kanavat. Tietoperustassa käydään myös läpi sosiaalisen median vaikutusta matkakohteisiin.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista menetelmää eli laadullista tutkimusmenetelmää, jotta saataisiin tutkittavien omaa kokemusta tuotua esille, ja jotta työssä tutkittava ilmiö saataisiin ymmärretyksi selkeästi. Tutkimus toteutettiin strukturoidulla lomakehaastattelulla, sähköistä lomaketta hyödyntäen. Kohderyhmänä oli 20-29 vuotiaat nuoret aikuiset, ja vastauksia saatiin yhdeksän kappaletta. Vastaukset kerättiin vuoden 2023 loka-marraskuussa anonyymisti. Analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, jonka avulla saatiin vastauksia tutkimusongelmiin ja löydettiin yhteneväisyyksiä vastauksista.
Tutkimuksen tuloksista voitiin todeta, että sosiaalinen media toimii vastaajista suuremmalle osalle ensisijaisena inspiraation lähteenä, ja sosiaalisen median rooli matkustamisessa koettiin suurehkona matkoille, jotka suuntautuvat ulkomaille. Sosiaalisen median kanavista suosituimmiksi vastauksissa mainittiin Instagram, TikTok, Pinterest sekä YouTube. Johtopäätöksenä on todettu, että sosiaalinen media toimii ensisijaisena inspiraation lähteenä matkoille, jotta päästään kokemaan ja näkemään uutta. Tuloksista pohjautuen voitiin myös todeta, että vastuullisuus matkustamisessa ja sosiaalisen median käytössä otetaan huomioon.
Tavoitteena oli selvittää sosiaalisen median rooli inspiraation lähteenä vapaa-ajan matkustamiseen nuorilla aikuisilla, jossa vielä tarkemmin selvitettiin toimiiko sosiaalinen media ensisijaisena inspiraation lähteenä ja rajauksena toimii 20-29 vuotiaat nuoret aikuiset.
Tietoperustassa tarkastellaan matkailua ja erityisesti vapaa-ajan matkustamista ja vastuullista matkailua. Tarkastelussa on myös käsitteet inspiraatio ja sosiaalinen media, josta valittiin sisällöntuottamiseen sopivat sosiaalisen median kanavat. Tietoperustassa käydään myös läpi sosiaalisen median vaikutusta matkakohteisiin.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista menetelmää eli laadullista tutkimusmenetelmää, jotta saataisiin tutkittavien omaa kokemusta tuotua esille, ja jotta työssä tutkittava ilmiö saataisiin ymmärretyksi selkeästi. Tutkimus toteutettiin strukturoidulla lomakehaastattelulla, sähköistä lomaketta hyödyntäen. Kohderyhmänä oli 20-29 vuotiaat nuoret aikuiset, ja vastauksia saatiin yhdeksän kappaletta. Vastaukset kerättiin vuoden 2023 loka-marraskuussa anonyymisti. Analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, jonka avulla saatiin vastauksia tutkimusongelmiin ja löydettiin yhteneväisyyksiä vastauksista.
Tutkimuksen tuloksista voitiin todeta, että sosiaalinen media toimii vastaajista suuremmalle osalle ensisijaisena inspiraation lähteenä, ja sosiaalisen median rooli matkustamisessa koettiin suurehkona matkoille, jotka suuntautuvat ulkomaille. Sosiaalisen median kanavista suosituimmiksi vastauksissa mainittiin Instagram, TikTok, Pinterest sekä YouTube. Johtopäätöksenä on todettu, että sosiaalinen media toimii ensisijaisena inspiraation lähteenä matkoille, jotta päästään kokemaan ja näkemään uutta. Tuloksista pohjautuen voitiin myös todeta, että vastuullisuus matkustamisessa ja sosiaalisen median käytössä otetaan huomioon.