iWall-liikuntapeli sosiaalisten taitojen kehittäjänä : käyttäjinä erityistä tukea tarvitsevat nuoret aikuiset
Repo, Anna (2024)
Repo, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401161436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401161436
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä CSE Entertainmentin kanssa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, millaista kehitystä iWall-liikuntapeli tuo erityistä tukea tarvitsevien nuorten aikuisten sosiaalisiin taitoihin. Opinnäytetyön tarkoituksena taas on löytää iWall-liikuntapelistä ominaisuuksia, joita erityistä tukea tarvitsevat nuoret aikuiset pitävät hyvinä ja tärkeinä. Vastausten pohjalta on koottu CSE Entertainmentille kehityssuunnitelma.
Tutkimuskysymykset tässä opinnäytetyössä ovat seuraavat: miten liikuntapelit kehittävät erityistä tukea tarvitsevien nuorten aikuisten sosiaalisia taitoja ja mitkä ominaisuudet tekevät iWall-liikuntapelistä erityistä tukea tarvitsevalle nuorelle aikuiselle sopivan. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimivat haastattelut. Työtä varten haastateltiin Erityisammattiopisto Spesian Telma-ryhmän opiskelijoita sekä opettajia. Opiskelijoiden haastattelut toteutettiin fyysisesti Järvenpään Spesiassa ja opettajien Teamsin välityksellä. Aineiston analysointimenetelmänä toimi sisällönanalyysi. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimusten tulokset koottiin teemoittain ja kehittämisosioon tehtiin CSE Entertainmentille taulukkomuotoinen kehittämissuunnitelma.
Aineistosta nousi esiin tutkimusosioon viisi teemaa, jotka olivat: kenen kanssa pelataan, yleisö, konflikti tilanteet, miksi pelataan sekä sosiaaliset suhteet. Kehittämisosioon nousi puolestaan neljä teemaa: suositut pelit, iWallin pelaaminen, peliominaisuudet, sekä täydellinen peli. Analyysin pohjalta voitiin todeta, että iWallia pelataan kaverin kanssa, iWallilla pelatessa voi olla myös konfliktitilanteita, yhdessä pelaaminen ja kaverit motivoivat pelaamaan ja että pelaaminen on laskenut kynnystä sosiaaliseen kanssakäymiseen. Kehittämissuunnitelmassa olennaisia asioita olivat, että peliympäristön täytyy olla värikäs ja houkutteleva sekä visuaalisen tuen vahva. On tärkeää, että pelin pystyy valitsemaan, ja että pelejä on erilaisia.
Sekä tämä tutkimus että kirjallisuuskatsaus toivat samankaltaisia tuloksia. Ryhmässä ja ystävän kanssa pelaaminen koettiin tärkeäksi. Yleisöön suhtauduttiin vaihtelevasti ja kilpailuasetelma pelatessa oli tärkeä. Sosiaalisuus toi motivaatiota pelaamiseen.
Tutkimuskysymykset tässä opinnäytetyössä ovat seuraavat: miten liikuntapelit kehittävät erityistä tukea tarvitsevien nuorten aikuisten sosiaalisia taitoja ja mitkä ominaisuudet tekevät iWall-liikuntapelistä erityistä tukea tarvitsevalle nuorelle aikuiselle sopivan. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimivat haastattelut. Työtä varten haastateltiin Erityisammattiopisto Spesian Telma-ryhmän opiskelijoita sekä opettajia. Opiskelijoiden haastattelut toteutettiin fyysisesti Järvenpään Spesiassa ja opettajien Teamsin välityksellä. Aineiston analysointimenetelmänä toimi sisällönanalyysi. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimusten tulokset koottiin teemoittain ja kehittämisosioon tehtiin CSE Entertainmentille taulukkomuotoinen kehittämissuunnitelma.
Aineistosta nousi esiin tutkimusosioon viisi teemaa, jotka olivat: kenen kanssa pelataan, yleisö, konflikti tilanteet, miksi pelataan sekä sosiaaliset suhteet. Kehittämisosioon nousi puolestaan neljä teemaa: suositut pelit, iWallin pelaaminen, peliominaisuudet, sekä täydellinen peli. Analyysin pohjalta voitiin todeta, että iWallia pelataan kaverin kanssa, iWallilla pelatessa voi olla myös konfliktitilanteita, yhdessä pelaaminen ja kaverit motivoivat pelaamaan ja että pelaaminen on laskenut kynnystä sosiaaliseen kanssakäymiseen. Kehittämissuunnitelmassa olennaisia asioita olivat, että peliympäristön täytyy olla värikäs ja houkutteleva sekä visuaalisen tuen vahva. On tärkeää, että pelin pystyy valitsemaan, ja että pelejä on erilaisia.
Sekä tämä tutkimus että kirjallisuuskatsaus toivat samankaltaisia tuloksia. Ryhmässä ja ystävän kanssa pelaaminen koettiin tärkeäksi. Yleisöön suhtauduttiin vaihtelevasti ja kilpailuasetelma pelatessa oli tärkeä. Sosiaalisuus toi motivaatiota pelaamiseen.