Autismikirjon häiriö lapsen vuorovaikutustaitojen tukeminen toimintaterapiassa: virtuaaliteknologian avulla
Järvinen, Annika (2023)
Järvinen, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401151410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401151410
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää voidaanko virtuaaliteknologian avulla tukea vuorovaikutustaitoja autismikirjon häiriö lapsilla toimintaterapiassa, sekä mitä interventio keinoja on käytettävissä ja millaisia tuloksia niistä on saatu. Opinnäytetyö tuotettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Sen avulla pyrittiin kuvaamaan, millaisia tutkimuksia aiheesta on jo tehty. Tiedonhaku toteutettiin Janet.Finnan kautta Proquest ja CINAHL ultimate-tietokantoihin. Aineiston rajaus tehtiin sisäänotto- ja poissulkukriteerien avulla sekä tutkimuskysymysten kautta. Mukaan valikoitui neljä tutkimusta, joista kolme oli katsauksia ja yksi tapaustutkimus. Aineiston analyysi tehtiin sisältöanalyysinä vastaamalla tutkimuskysymyksiin.
Autismikirjon häiriö lasten kuntoutuksessa toimintaterapia on keskeinen kuntoutusala. Autismikirjon häiriö lapsilla on todettu olevan haasteita vuorovaikutustaidoissa. Toimintaterapian avulla voidaan tukea vuorovaikutustaitoja eri autismikirjon häiriö lasten eri toimintaympäristöissä. Autismikirjon häiriö lapsilla on usein luontainen kiinnostus teknologiaa kohtaan. Virtuaalitodellisuutta (VR) on tutkittu laajasti viime vuosina. Tämän vuoksi virtuaaliteknologia voi toimia motivaation lisääjänä kuntoutukseen ja sen vuoksi on tarve toimintaterapian menetelmille, jotka tukevat autismikirjon häiriö lasten vuorovaikutus taitoja virtuaaliteknologian avulla.
Tulosten perusteella autismikirjon häiriö lasten vuorovaikutustaitoja voidaan tukea toimintaterapiassa VR-teknologian avulla. Siitä on lupaavaa näyttöä, että VR:n käyttö interventio keinona lisää autismikirjon häiriö lasten sopeutumista erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin. Näin ollen autismikirjon häiriö lapset saavat enemmän mahdollisuuksia ihmissuhteiden muodostamiseen, sosiaaliseen osallisuuteen ja vuorovaikutukseen muiden kanssa, kun he saavat ensin harjoitella ja toistaa useita kertoja sosiaalisia tilanteita eri sovellusten avulla virtuaaliympäristössä, joka on muokattu yksilöllisesti heille sopiviksi ja ystävällisemmiksi kuin oikeassa ympäristössä. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä tietoutta toimintaterapeuteille VR-sovellusten hyödyntämisestä interventio keinona autismikirjon häiriö lapsille vuorovaikutustaitojen tukemiseen.
Autismikirjon häiriö lasten kuntoutuksessa toimintaterapia on keskeinen kuntoutusala. Autismikirjon häiriö lapsilla on todettu olevan haasteita vuorovaikutustaidoissa. Toimintaterapian avulla voidaan tukea vuorovaikutustaitoja eri autismikirjon häiriö lasten eri toimintaympäristöissä. Autismikirjon häiriö lapsilla on usein luontainen kiinnostus teknologiaa kohtaan. Virtuaalitodellisuutta (VR) on tutkittu laajasti viime vuosina. Tämän vuoksi virtuaaliteknologia voi toimia motivaation lisääjänä kuntoutukseen ja sen vuoksi on tarve toimintaterapian menetelmille, jotka tukevat autismikirjon häiriö lasten vuorovaikutus taitoja virtuaaliteknologian avulla.
Tulosten perusteella autismikirjon häiriö lasten vuorovaikutustaitoja voidaan tukea toimintaterapiassa VR-teknologian avulla. Siitä on lupaavaa näyttöä, että VR:n käyttö interventio keinona lisää autismikirjon häiriö lasten sopeutumista erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin. Näin ollen autismikirjon häiriö lapset saavat enemmän mahdollisuuksia ihmissuhteiden muodostamiseen, sosiaaliseen osallisuuteen ja vuorovaikutukseen muiden kanssa, kun he saavat ensin harjoitella ja toistaa useita kertoja sosiaalisia tilanteita eri sovellusten avulla virtuaaliympäristössä, joka on muokattu yksilöllisesti heille sopiviksi ja ystävällisemmiksi kuin oikeassa ympäristössä. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä tietoutta toimintaterapeuteille VR-sovellusten hyödyntämisestä interventio keinona autismikirjon häiriö lapsille vuorovaikutustaitojen tukemiseen.