Lekens betydelse för den sociala utvecklingen hos barn med autism : en litteraturstudie
Häger, Amalia; Kuhlman, Emilia (2024)
Häger, Amalia
Kuhlman, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401171515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401171515
Tiivistelmä
Tidigare forskning har visat en stor ökning av diagnosen autism redan i småbarnspedagogiken och det kommer fortsättningsvis troligen att öka. Ökandet av diagnosen beror inte på att antalet barn med autism har ökat, utan att diagnosen nuförtiden hittas tidigare och lättare. Ämnet är avgränsat till barn med autism och specifikt inriktat på den sociala utvecklingen då det kommer till lekens betydelse. Syftet med litteraturstudien är att uppmärksamma barn med autism redan i småbarnspedagogiken och med hjälp av tidigare studier besvara hur man kan stödja barn med autism i leken och hur stöder leken den sociala utvecklingen hos barn med autism. Resultaten visar att barn med autism behöver närvarande vuxna som har kunskap om autism för att stödja deras lek. Det är viktigt att professionella känner till metoder som stödjer lek och en metod är TEACCH-programmet. Leken bidrar till att barnet känner sig inkluderad, språket utvecklas, Sociala relationer utvecklas och barnet lär sig ta andra människors känslor i beaktande. Lärdomsprovet är ett beställningsarbete av Stiftelsen Sedmigradsky och temat är Utveckling av lärmiljöer inom småbarnspedagogiken. Arbetet stärker tidigare forskning på hur viktig leken är för barn med autism. Barnet behöver få stöd i leken för att sedan kunna utvecklas socialt genom lek.