Asiakaskannattavuus palkkapalveluyrityksessä : case: Yritys X
Raitio, Atte (2023)
Raitio, Atte
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401181541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401181541
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona palkkapalveluita tarjoavalle yritys X:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella yritys X:n asiakaskannattavuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tarkoituksena on saada tietoa siitä, miten ja mistä asiakkaiden kannattavuus on peräisin, miten sitä voidaan ylläpitää sekä jatkossa kehittää.
Opinnäytetyön rakenne koostuu teoriaosuudesta sekä tutkimuksesta toimeksiantajanyrityksen asiakkaiden kannattavuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään asiakkuudenhallintaa, asiakkaan arvoa sekä erilaisia asiakaskannattavuuden analytiikan laskelmia. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta sekä verkkolähteitä.
Opinnäytetyötä varten tutkittiin toimeksiantajayrityksen asiakkaista viisi keskenään eroavaa asiakkuutta. Asiakkuuksien erovaisuuksia tarkasteltiin erilaisin sisäisen analytiikan tarjoamien mittareiden ja lukujen avulla, kuten myyntikatteen, sekä liikevaihto per käytetyt työtunnit. Lisäksi tutkimuksessa tehtiin asiakkuuksiin kohdistuvien laskujen pohjalta arvon määritys sekä perehdyttiin toimeksiantajayrityksen laskutuskäytäntöihin.
Opinnäytetyöstä saadut tulokset voivat olla avuksi yritykselle päätöksen teossa, kun ymmärretään miten ja mitkä asiakkaat tuovat arvoa liiketoiminnalle. Tulosten avulla on mahdollista optimoida omia liiketoiminnanprosesseja sekä keskittyä tekemään tulevaisuudessa liiketoiminnan osalta fiksuja päätöksiä.
Opinnäytetyön rakenne koostuu teoriaosuudesta sekä tutkimuksesta toimeksiantajanyrityksen asiakkaiden kannattavuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään asiakkuudenhallintaa, asiakkaan arvoa sekä erilaisia asiakaskannattavuuden analytiikan laskelmia. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta sekä verkkolähteitä.
Opinnäytetyötä varten tutkittiin toimeksiantajayrityksen asiakkaista viisi keskenään eroavaa asiakkuutta. Asiakkuuksien erovaisuuksia tarkasteltiin erilaisin sisäisen analytiikan tarjoamien mittareiden ja lukujen avulla, kuten myyntikatteen, sekä liikevaihto per käytetyt työtunnit. Lisäksi tutkimuksessa tehtiin asiakkuuksiin kohdistuvien laskujen pohjalta arvon määritys sekä perehdyttiin toimeksiantajayrityksen laskutuskäytäntöihin.
Opinnäytetyöstä saadut tulokset voivat olla avuksi yritykselle päätöksen teossa, kun ymmärretään miten ja mitkä asiakkaat tuovat arvoa liiketoiminnalle. Tulosten avulla on mahdollista optimoida omia liiketoiminnanprosesseja sekä keskittyä tekemään tulevaisuudessa liiketoiminnan osalta fiksuja päätöksiä.