Markkinointiviestintäsuunnitelma yritykselle Liikkuvat Puntit
Kiias, Sami (2024)
Kiias, Sami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401191562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401191562
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Liikkuvat Puntit -yritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma. Yritys on perustettu 2017 ja se toimii monilla eri toimialoilla, mutta tässä työssä keskityttiin Kuljetusratkaisujen markkinointiin ja sen suunnitteluun. Kuljetusratkaisut Liikkuvat Puntit on logistiikka-alalla toimiva yritys ja sen asiakaskunta koostuu pääasiassa b2b-asiakkaista. Vaikka viestintää tapahtuu pääosin avainasiakkaiden kanssa,
tavoitteena oli myös hankkia uusia asiakkaita, myös kuluttajista. Yrityksellä ei ollut aikaisemmin minkäänlaista markkinointisuunnitelmaa, ja tämä opinnäytetyö pyrki tarjoamaan siihen ratkaisun. Työ tulee täydentämään yrityksen brändistrategiaa.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta ja empiirisestä osuudesta. Tietoperustassa käsitellään markkinointia, markkinointiviestintää sekä niiden roolia. Lisäksi siinä käsitellään segmentointia, sen merkitystä, brändiä ja arvolupausta. AIDA-malli ja SWOT-analyysi esitellään myös tietoperustassa, ja niitä hyödynnettiin markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisessa. AIDA-mallin mukaisesti jokainen neljästä valitusta kanavasta toimii eri kohdan ajurina kohti haluttua konversiota. Opinnäytetyössä esitellään myös valitut markkinointiviestintäkanavat ja niihin liittyvät suositukset sekä perustelut. Tietoperusta perustuu painettuihin- ja verkkolähteisiin. Työ on laadittu pitäen mielessä haastatteluissa ilmi tulleet toiveet sekä segmentoinnin perusteella ilmi tulleet asiakassegmentit.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi selkeä ja helposti toteutettava markkinointiviestintäsuunnitelma, joka pohjautui AIDA-malliin, SWOT-analyysiin sekä teoriaan. Produktia lähdettiin työstämään lähtötilanneanalyysin pohjalta mikä sisälsi SWOT-analyysin. Suunnitelma sisälsi käytännön toimenpiteet verkkosivuille, sähköpostimarkkinointiin, LinkedIniin sekä viestipalvelu X:ään, jotka ovat sisällytetty vuosikelloon. Vuosikello sisältää kuukausikohtaisesti toimenpiteet, mitä toteutetaan ja milloin.
Verkkosivuston osalta on laadittu visuaalinen esimerkki siitä miltä verkkosivusto tulisi näyttämään. Lisäksi toimeksiantajalle toimitettiin valmis viestipohja, mitä voidaan käyttää sähköpostiviestinnässä. Markkinointiviestintäsuunnitelma sisältää myös julkaisuesimerkkejä LinkedIniin ja viestipalvelu X:ää varten ja lopussa esiteltiin mittarit, joita seurataan suunnitelman tehokkuuden arvioimiseksi. Vuoden lopuksi mittareiden perusteella voidaan suunnitella seuraavan vuoden strategia.
Markkinointiviestintäsuunnitelma on luotu väljäksi ottaen huomioon yrityksen valmiudet markkinoinnin sekä aikataulujen suhteen. Maltillisella aikataulutuksella saadaan minimoitua epäonnistumisen riski ja saadaan markkinointiviestinnästä pysyvämpää.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin toukokuussa 2023 ja se valmistui tammikuussa 2024.
tavoitteena oli myös hankkia uusia asiakkaita, myös kuluttajista. Yrityksellä ei ollut aikaisemmin minkäänlaista markkinointisuunnitelmaa, ja tämä opinnäytetyö pyrki tarjoamaan siihen ratkaisun. Työ tulee täydentämään yrityksen brändistrategiaa.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta ja empiirisestä osuudesta. Tietoperustassa käsitellään markkinointia, markkinointiviestintää sekä niiden roolia. Lisäksi siinä käsitellään segmentointia, sen merkitystä, brändiä ja arvolupausta. AIDA-malli ja SWOT-analyysi esitellään myös tietoperustassa, ja niitä hyödynnettiin markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisessa. AIDA-mallin mukaisesti jokainen neljästä valitusta kanavasta toimii eri kohdan ajurina kohti haluttua konversiota. Opinnäytetyössä esitellään myös valitut markkinointiviestintäkanavat ja niihin liittyvät suositukset sekä perustelut. Tietoperusta perustuu painettuihin- ja verkkolähteisiin. Työ on laadittu pitäen mielessä haastatteluissa ilmi tulleet toiveet sekä segmentoinnin perusteella ilmi tulleet asiakassegmentit.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi selkeä ja helposti toteutettava markkinointiviestintäsuunnitelma, joka pohjautui AIDA-malliin, SWOT-analyysiin sekä teoriaan. Produktia lähdettiin työstämään lähtötilanneanalyysin pohjalta mikä sisälsi SWOT-analyysin. Suunnitelma sisälsi käytännön toimenpiteet verkkosivuille, sähköpostimarkkinointiin, LinkedIniin sekä viestipalvelu X:ään, jotka ovat sisällytetty vuosikelloon. Vuosikello sisältää kuukausikohtaisesti toimenpiteet, mitä toteutetaan ja milloin.
Verkkosivuston osalta on laadittu visuaalinen esimerkki siitä miltä verkkosivusto tulisi näyttämään. Lisäksi toimeksiantajalle toimitettiin valmis viestipohja, mitä voidaan käyttää sähköpostiviestinnässä. Markkinointiviestintäsuunnitelma sisältää myös julkaisuesimerkkejä LinkedIniin ja viestipalvelu X:ää varten ja lopussa esiteltiin mittarit, joita seurataan suunnitelman tehokkuuden arvioimiseksi. Vuoden lopuksi mittareiden perusteella voidaan suunnitella seuraavan vuoden strategia.
Markkinointiviestintäsuunnitelma on luotu väljäksi ottaen huomioon yrityksen valmiudet markkinoinnin sekä aikataulujen suhteen. Maltillisella aikataulutuksella saadaan minimoitua epäonnistumisen riski ja saadaan markkinointiviestinnästä pysyvämpää.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin toukokuussa 2023 ja se valmistui tammikuussa 2024.