Teknisen tuen toiminnan kehittäminen ja tehostaminen
Henri, Sipiläinen (2024)
Henri, Sipiläinen
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401191570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401191570
Tiivistelmä
Päiväkirjaopinnäytetyössä seurattiin kahdeksan viikon ajan huoltoneuvojan työtä teknisessä tuessa. Kahdeksan viikon seurantajakso sijoittui ajalle 16.10.2023 – 8.12.2023. Opinnäytetyön seurantajaksonaikana on viikon välein eri teemoja ja tavoitteita. Jokainen seuranta viikko päättyy kokoavaan analyysiin viikosta. Analyysit koostuva kohdatuista ongelmista ja tavoitteiden saavuttamisesta.
Työympäristö on suuri kotimainen perheyritys, jonka huoltoneuvojan työtä opinnäytetyössä seurataan. Asiakkuudet ovat pääasiassa kotimaisia organisaation asiakasyrityksiä, mutta myös loppukuluttajia, joille tarjotaan erilaisia tukipalveluita.
Huoltoneuvojan työtehtävät muodostuivat asiakasyritysten ja loppukuluttajien tukipyyntöjen ratkaisemisesta. Tukipyynnöt voivat esimerkiksi pitää sisällään etähallinnan käyttöönottoa, varaosatilauksia sekä takuuaikaisia huoltoja. Työtehtävissä käytetään apuna tiketti- ja asiakasrekisterijärjestelmiä. Työtehtävät saapuvat sähköpostitse, mutta myös puheluina. Työpyynnöt ratkaistaan pääosin puhelimen tai sähköpostin välityksellä, mutta myös välillä asiakaskäynneillä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin oman työn tehostamista, kehittämistä, analysointia osana organisaatiota. Vuorovaikutuksen tilanteiden merkitystä organisaation sisällä sekä asiakaspalvelu tilanteissa lukeutuvat myös osaksi opinnäytetyötä.
Seurantajakson päätyttyä ja sen aikana tekijä onnistui tekemään havaintoja oppimastaan ja tulevista kehityskohteista. Pohdinnassa tuotiin ilmi haasteita, onnistumisia sekä omaa ammatillista kehittymistä. Opinnäytetyö kehitti tekijää työssään uudella alalla, viestinnällisissä taidoissa, asiakaspalvelijana ja viikkoanalyysien kirjoittaminen toi perspektiiviä työntekijälle. Tulevaisuudessa tavoitteena on jatkaa ammatillista kehittymistä IT-alalla.
Työympäristö on suuri kotimainen perheyritys, jonka huoltoneuvojan työtä opinnäytetyössä seurataan. Asiakkuudet ovat pääasiassa kotimaisia organisaation asiakasyrityksiä, mutta myös loppukuluttajia, joille tarjotaan erilaisia tukipalveluita.
Huoltoneuvojan työtehtävät muodostuivat asiakasyritysten ja loppukuluttajien tukipyyntöjen ratkaisemisesta. Tukipyynnöt voivat esimerkiksi pitää sisällään etähallinnan käyttöönottoa, varaosatilauksia sekä takuuaikaisia huoltoja. Työtehtävissä käytetään apuna tiketti- ja asiakasrekisterijärjestelmiä. Työtehtävät saapuvat sähköpostitse, mutta myös puheluina. Työpyynnöt ratkaistaan pääosin puhelimen tai sähköpostin välityksellä, mutta myös välillä asiakaskäynneillä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin oman työn tehostamista, kehittämistä, analysointia osana organisaatiota. Vuorovaikutuksen tilanteiden merkitystä organisaation sisällä sekä asiakaspalvelu tilanteissa lukeutuvat myös osaksi opinnäytetyötä.
Seurantajakson päätyttyä ja sen aikana tekijä onnistui tekemään havaintoja oppimastaan ja tulevista kehityskohteista. Pohdinnassa tuotiin ilmi haasteita, onnistumisia sekä omaa ammatillista kehittymistä. Opinnäytetyö kehitti tekijää työssään uudella alalla, viestinnällisissä taidoissa, asiakaspalvelijana ja viikkoanalyysien kirjoittaminen toi perspektiiviä työntekijälle. Tulevaisuudessa tavoitteena on jatkaa ammatillista kehittymistä IT-alalla.