Varhaiskasvatukseen suunnattu tunnetaito-opas : 3–5-vuotiaiden tunnetaitojen tukeminen
Kantola, Iida (2024)
Kantola, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401211611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401211611
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa tunnetaitojen kehittymisen tukemiseksi tunnetaitojen opas. Opas on suunniteltu 3–5-vuotiaiden lapsien tunnetaitojen tukemiseen varhaiskasvatuksessa.
Kehittämistyön tavoite oli vahvistaa lasten tunnetaitojen kehittymistä antamalla varhaiskasvatuksen työntekijöille valmiita tunnetaitojen tukemiseen suunnattuja materiaaleja ja menetelmiä sekä lisätä tietoisuutta tunnetaidoista. Toimeksiantajana toimi Mutalan päiväkoti Ylöjärvellä.
Tietoperustassa keskeisiä teemoja ovat tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen, tunteiden säätely ja ilmaiseminen, tunnetaitojen kehittyminen, epämukavuuden yhdistäminen tunteisiin ja tunnetaitojen kehittymisen ymmärtäminen sekä kasvattajan merkitys lapsen tunnetaitojen kehittymisessä.
Tuotoksena syntyi opas 3–5-vuotiaiden lasten tunnetaitojen tukemiseen varhaiskasvatuksessa. Opas sisältää tunnetaitojen kehittymistä tukevaa tietoa ja tuokiota. Oppaassa on jaoteltuna tunnetaidot eri vaiheisiin. The goal of this development work was to produce an emotional skills guide to support the development of emotional skills. The guide is designed to support the emotional skills of children aged 3–5 in early childhood education.
The aim of the development work was to strengthen the development of children's emotional skills by giving early childhood education workers ready materials and methods aimed at supporting emotional skills and increasing awareness of emotional skills. The client is Mutala daycare center in Ylöjärvi.
Key themes in the database are recognizing and naming emotions, regulating, and expressing emotions, developing emotional skills, connecting discomfort with emotions and understanding the development of emotional skills, as well as the importance of the educator in the development of a child's emotional skills.
The result was a guide for supporting the emotional skills of 3-5 year old children in early childhood education. The guide contains information, ideas and materials that support the development of emotional skills. In the guide, emotional skills are divided into different stages.
Kehittämistyön tavoite oli vahvistaa lasten tunnetaitojen kehittymistä antamalla varhaiskasvatuksen työntekijöille valmiita tunnetaitojen tukemiseen suunnattuja materiaaleja ja menetelmiä sekä lisätä tietoisuutta tunnetaidoista. Toimeksiantajana toimi Mutalan päiväkoti Ylöjärvellä.
Tietoperustassa keskeisiä teemoja ovat tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen, tunteiden säätely ja ilmaiseminen, tunnetaitojen kehittyminen, epämukavuuden yhdistäminen tunteisiin ja tunnetaitojen kehittymisen ymmärtäminen sekä kasvattajan merkitys lapsen tunnetaitojen kehittymisessä.
Tuotoksena syntyi opas 3–5-vuotiaiden lasten tunnetaitojen tukemiseen varhaiskasvatuksessa. Opas sisältää tunnetaitojen kehittymistä tukevaa tietoa ja tuokiota. Oppaassa on jaoteltuna tunnetaidot eri vaiheisiin.
The aim of the development work was to strengthen the development of children's emotional skills by giving early childhood education workers ready materials and methods aimed at supporting emotional skills and increasing awareness of emotional skills. The client is Mutala daycare center in Ylöjärvi.
Key themes in the database are recognizing and naming emotions, regulating, and expressing emotions, developing emotional skills, connecting discomfort with emotions and understanding the development of emotional skills, as well as the importance of the educator in the development of a child's emotional skills.
The result was a guide for supporting the emotional skills of 3-5 year old children in early childhood education. The guide contains information, ideas and materials that support the development of emotional skills. In the guide, emotional skills are divided into different stages.