Palveluyrityksen strategian jalkautuksen arviointi
Barrow, Arja (2024)
Barrow, Arja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401221620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401221620
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten palvelualan yrityksen strategian jalkautus on onnistunut ja miten sitä voisi jatkossa kehittää. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tutkimuksen kannalta olennaisia aiheita: strategiaa ja sen jalkautusta.
Strategia on pitkän aikavälin suunnittelua ja eteenpäin katsomista eli visiointia, jonka tarkoitus on yrityksen tai organisaation menestyminen. Hyvä strategia näkyy päivittäisessä työn tekemisessä. Strategia pitäisi olla ymmärrettävä ja sillä on oltava tavoitteet. Strategiaprosessi sisältää yrityksen vision, mission ja päämäärien luomisen, strategian tekemisen ja sen toteuttamisen. Strateginen johtaminen on inhimillistä toimintaa, jota ihmiset toteuttavat.
Henkilöstö toteuttaa strategian ja sen pitäisi olla niin innostava ja kiinnostava, että jokainen haluaa tehdä työtä sen eteen. Strategian jalkautuksen työkaluja ovat esimerkiksi MVT-työkalu, OKR-malli, strategian sparraus, strategiatarinat, erilaiset pilotit, tarinataulu, prioriteettilista ja reittiopas-menetelmä. Strategia pitäisi luoda henkilöstön kanssa, koska silloin he sitoutuvat siihen ja sen avulla luodaan hyvä ilmapiiri. Ihmisten on koettava strategia tärkeäksi ja merkitykselliseksi.
Strategiaa viestitään kokouksissa, yrityksen sisäverkossa, kehityskeskustelussa, suunnittelupäivillä, perehdytyksen yhteydessä, ja kahvipöytäkeskusteluissa. Viestinnän on oltava johdonmukaista. Yrityksen organisaatiokulttuuri ja strategia ovat yhteydessä toisiinsa. Se rakentuu asenteista, arvoista ja tavasta tehdä työtä. Strategian mittaamisen tapoja ovat asiakastyytyväisyys, liikevaihdon ja liikevaihdon kasvu, henkilöstötyytyväisyys, tuotantoprosessin nopeus, markkinaosuus, toimitusnopeus ja markkinoiden arvo. Esihenkilön suhtautuminen strategiaan ja osaaminen vaikuttavat eniten sen onnistumiseen. Hänen on osattava liittää strategia päivittäiseen tekemiseen. Tarvitaan vuoropuhelua käytännön työn tasolla ja jokaisella työntekijällä pitää olla mahdollisuus tulla kuulluksi.
Tässä tutkimuksessa käytettiin määrällistä tutkimusta ja lähestymistapana oli toimintatutkimus. Yrityksen koko henkilöstölle tehtiin kyselytutkimus, jonka avulla selvitettiin, onko strategia sisäistetty ja onko se toteutunut päivittäisessä työssä. Palveluesihenkilöiden ja työntekijöiden vastauksia vertailtiin ristiintaulukoinnilla, koska haluttiin saada selville, millaisia eroja heidän välillään on.
Tämän tutkimuksen johtopäätös oli, että strategian jalkautus oli onnistunut hyvin tai tyydyttävästi. Strategia ja toimintaperiaatteet tunnetaan hyvin. Kehitettävää on työntekijöiden osallistumisessa strategiatyöpajoihin, positiivisen asenteen vahvistamisessa ja strategian jalkautuksen menetelmissä. Tutkimuksen pohjalta laadittuja kehitysehdotuksia ovat uusien työntekijöiden strategiakoulutuksen lisääminen ja strategian jalkautusmenetelmien käyttöön ottaminen. Esihenkilöiden sitoutuminen, osaaminen ja kyvykkyys pitäisi varmistaa myös uusien esihenkilöiden osalta.
Strategia on pitkän aikavälin suunnittelua ja eteenpäin katsomista eli visiointia, jonka tarkoitus on yrityksen tai organisaation menestyminen. Hyvä strategia näkyy päivittäisessä työn tekemisessä. Strategia pitäisi olla ymmärrettävä ja sillä on oltava tavoitteet. Strategiaprosessi sisältää yrityksen vision, mission ja päämäärien luomisen, strategian tekemisen ja sen toteuttamisen. Strateginen johtaminen on inhimillistä toimintaa, jota ihmiset toteuttavat.
Henkilöstö toteuttaa strategian ja sen pitäisi olla niin innostava ja kiinnostava, että jokainen haluaa tehdä työtä sen eteen. Strategian jalkautuksen työkaluja ovat esimerkiksi MVT-työkalu, OKR-malli, strategian sparraus, strategiatarinat, erilaiset pilotit, tarinataulu, prioriteettilista ja reittiopas-menetelmä. Strategia pitäisi luoda henkilöstön kanssa, koska silloin he sitoutuvat siihen ja sen avulla luodaan hyvä ilmapiiri. Ihmisten on koettava strategia tärkeäksi ja merkitykselliseksi.
Strategiaa viestitään kokouksissa, yrityksen sisäverkossa, kehityskeskustelussa, suunnittelupäivillä, perehdytyksen yhteydessä, ja kahvipöytäkeskusteluissa. Viestinnän on oltava johdonmukaista. Yrityksen organisaatiokulttuuri ja strategia ovat yhteydessä toisiinsa. Se rakentuu asenteista, arvoista ja tavasta tehdä työtä. Strategian mittaamisen tapoja ovat asiakastyytyväisyys, liikevaihdon ja liikevaihdon kasvu, henkilöstötyytyväisyys, tuotantoprosessin nopeus, markkinaosuus, toimitusnopeus ja markkinoiden arvo. Esihenkilön suhtautuminen strategiaan ja osaaminen vaikuttavat eniten sen onnistumiseen. Hänen on osattava liittää strategia päivittäiseen tekemiseen. Tarvitaan vuoropuhelua käytännön työn tasolla ja jokaisella työntekijällä pitää olla mahdollisuus tulla kuulluksi.
Tässä tutkimuksessa käytettiin määrällistä tutkimusta ja lähestymistapana oli toimintatutkimus. Yrityksen koko henkilöstölle tehtiin kyselytutkimus, jonka avulla selvitettiin, onko strategia sisäistetty ja onko se toteutunut päivittäisessä työssä. Palveluesihenkilöiden ja työntekijöiden vastauksia vertailtiin ristiintaulukoinnilla, koska haluttiin saada selville, millaisia eroja heidän välillään on.
Tämän tutkimuksen johtopäätös oli, että strategian jalkautus oli onnistunut hyvin tai tyydyttävästi. Strategia ja toimintaperiaatteet tunnetaan hyvin. Kehitettävää on työntekijöiden osallistumisessa strategiatyöpajoihin, positiivisen asenteen vahvistamisessa ja strategian jalkautuksen menetelmissä. Tutkimuksen pohjalta laadittuja kehitysehdotuksia ovat uusien työntekijöiden strategiakoulutuksen lisääminen ja strategian jalkautusmenetelmien käyttöön ottaminen. Esihenkilöiden sitoutuminen, osaaminen ja kyvykkyys pitäisi varmistaa myös uusien esihenkilöiden osalta.