Maahantuontiyrityksen myyntiprosessi : mitä eri vaiheita maahantuontiyrityksen myyntiprosessissa on ja miten niitä voidaan kehittää?
Rajamäki, Lotta (2024)
Rajamäki, Lotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401221659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401221659
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan erään maahantuontiyrityksen myyntiprosessia. Työn tarkoitus on selvittää mitä eri vaiheita myyntiprosessiin kuuluu ja mitkä asiat niihin vaikuttaa. Teoriaosuus koostuu pääasiassa myynnin teoriasta sekä Lean ajattelusta ja ympäristötekijöiden, etenkin kulttuurin vaikutuksesta myyntiin. Työssä tarkastellaan myös lyhyesti tekoälyn osallisuutta prosessien kehittämisessä.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin syvähaastattelua. Case yrityksen työntekijöitä haastateltiin kasvotusten. Haastattelujen avulla luotiin myyntiprosessin kuvaus ja työntekijöitä pyydettiin nostamaan esiin kehityskohtia myyntiprosessista. Työntekijöille lähetettiin haastattelukysymykset etukäteen, jotta he saivat perehtyä kysymyksiin ennen haastattelua.
Tutkimuksessa todettiin, että erityisesti kommunikaation vaikutus prosessien toimivuuteen on merkittävä. Epäselvä kommunikaatio aiheuttaa haasteita työnjaossa ja väärinymmärrykset työtehtävien suhteen näkyvät prosesseissa. Tekoälyä voidaan käyttää yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin syvähaastattelua. Case yrityksen työntekijöitä haastateltiin kasvotusten. Haastattelujen avulla luotiin myyntiprosessin kuvaus ja työntekijöitä pyydettiin nostamaan esiin kehityskohtia myyntiprosessista. Työntekijöille lähetettiin haastattelukysymykset etukäteen, jotta he saivat perehtyä kysymyksiin ennen haastattelua.
Tutkimuksessa todettiin, että erityisesti kommunikaation vaikutus prosessien toimivuuteen on merkittävä. Epäselvä kommunikaatio aiheuttaa haasteita työnjaossa ja väärinymmärrykset työtehtävien suhteen näkyvät prosesseissa. Tekoälyä voidaan käyttää yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä.