Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hur den småbarnspedagogiska verksamheten kan stöda barns socioemotionella utveckling och delaktighet i åldern 3-5 : En litteraturstudie

Rothe, Ronja; Mellin, Janina (2024)

Avaa tiedosto
Mellin_Rothe.pdf (479.5Kt)
Lataukset: 


Rothe, Ronja
Mellin, Janina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401231695
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att öka medvetenheten och kunskapen kring vikten av delaktighet samt hur samspel med andra främjar den socioemotionella utvecklingen. Arbetet fokuserar på barn i 3–5 års ålder. Detta lärdomsprov är en allmän litteraturstudie och som teoretisk referensram används begreppen socioemotionell utveckling för barn i 3–5 års ålder samt delaktighet. Lärdomsprovet utgår från en materialgrund bestående av 10 vetenskapliga artiklar. Artiklarna behandlar barns socioemotionella utveckling samt delaktighet och hur den småbarnspedagogiska verksamheten och pedagogerna kan främja dessa. Lärdomsprovet svarar på frågeställningen hur den småbarnspedagogiska verksamheten och pedagogerna främjar barnets socioemotionella utveckling och delaktighet. Analysmetoden för arbetet är innehållsanalys och den följer Forsberg & Wengströms femstegs analysmodell samt med Fribergs trestegs analysmodell i åtanke. Resultatet av vår studie visar vikten av att främja utvecklingen av barnets socioemotionella färdigheter samt delaktighet i tidig ålder. Barn med välutvecklade socioemotionella färdigheter har en större möjlighet att vara framgångsrika akademiskt, i arbetet samt i det framtida livet än barn med svaga socioemotionella färdigheter. Barn måste få öva på sina socioemotionella färdigheter i positiva, trygga och stimulerande miljöer med andra. Resultaten visar även vikten av pedagogernas stöd i utvecklandet av barnets socioemotionella färdigheter samt främjandet av delaktighet. Det finns flera olika strategier och metoder pedagogerna inom den småbarnspedagogiska verksamheten kan använda sig av för att främja delaktigheten samt barnets utveckling av socioemotionella färdigheter.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste