Instagram-sisältösuunnitelma ja vuosikello Levin Huoneistolomille
Virmakoski, Sanna (2024)
Virmakoski, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401231722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401231722
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on nykyään hyvin paljon läsnä ihmisten elämässä, minkä vuoksi yritykset käyttävät sitä myös paljon markkinoinnissaan. Etenkin pienet yritykset tukeutuvat paljon sosiaaliseen mediaan ja hyötyvät sen kautta saamastaan näkyvyydestä. Sisältöjen tuottaminen sosiaaliseen mediaan ei välttämättä ole kuitenkaan niin helppoa kuin alkuun voisi luulla, ja sitä olisikin hyvä suunnitella etukäteen. Sosiaalinen media on hyvä paikka yrityksille jakaa vastuullisia käytäntöjään ja se voi rakentaa asiakkaiden luottamusta yritystä kohtaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Instagramin sisältösuunnitelma ja vuosikello Levin Huoneistolomille. Yritys on lappilainen majoitusalan PK-yritys, jonka toimenkuvana on lomahuoneistojen, -asuntojen sekä -mökkien vuokraaminen, isännöinti ja huolinta. Opinnäytetyön idea lähti yrityksen tarpeesta saada sosiaalisen median markkinoinnistaan suunnitelmallisempaa ja säännöllisempää. Työ rajataan yrityksen Instagram-tiliin, eikä siinä käsitellä esimerkiksi perinteistä mediaa. Yrityksen asiakasryhmistä opinnäytetyön ulkopuolelle rajataan majoitusten omistajat sekä kuluttaja asiakkaista eläkeikäiset kaveriporukat. Nämä ryhmät on rajattu työn ulkopuolelle, koska molemmat saavat tietoa toimeksiantoyrityksestä muualta kuin Instagramista.
Tietoperustassa käytettiin laajasti suomalaisia ja kansainvälisiä lähteitä, joista suurin osa oli verkkolähteitä. Teoriaosuudessa keskityttiin erityisesti palvelualojen markkinointiin, Instagramin ominaisuuksiin ja sosiaalisen median trendeihin sekä sisältömarkkinoinnin toteuttamisen ja suunnittelemisen eri vaiheisiin.
Työssä käytettiin kolmea kehittämistyönmenetelmää: SWOT-analyysiä, benchmarkingia ja haastattelua. SWOT-analyysiä käytettiin apuna Levin Huoneistolomien Instagram-tilin nykytila-analyysin toteuttamista ja benchmarking-menetelmää käyttäen tehtiin kilpailija-analyysi. Haastattelulla kerättiin yrittäjältä tietoa toimeksiantoyrityksen nykytilasta, asiakkaista ja kilpailijoista.
Haastattelun perusteella rakennettiin yritykselle kolme asiakaspersoonaa edustamaan kutakin yrityksen kohderyhmää. Sisältösuunnitelman tavoitteet johdettiin yrityksen liiketoiminnan tavoitteista, ja mittaamiseen valikoitui jo käytössä olevat työkalut. Asiakaspersoonia ja tietoperustaa käytettiin hyödyksi sisältöteemojen, esimerkkien ja vuosikellon sekä sisältökalenterin laatimisessa. Työn lopputuloksena syntyi kattava sisältösuunnitelma, jota toimeksiantoyritys voi hyödyntää useita vuosia pienillä muokkauksilla.
Tulevaisuudessa Levin Huoneistolomat voisivat harkita maksetun mainonnan kokeilemista sesongin ulkopuolella, koska sinne on enemmän painetta saada lisää asiakkaita. Tämän lisäksi sosiaalisen median laajentaminen TikTokiin voisi auttaa yritystä tavoittamaan nuorempaa asiakaskuntaa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona yritykselle syksyllä ja talvella 2023 ja 2024.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Instagramin sisältösuunnitelma ja vuosikello Levin Huoneistolomille. Yritys on lappilainen majoitusalan PK-yritys, jonka toimenkuvana on lomahuoneistojen, -asuntojen sekä -mökkien vuokraaminen, isännöinti ja huolinta. Opinnäytetyön idea lähti yrityksen tarpeesta saada sosiaalisen median markkinoinnistaan suunnitelmallisempaa ja säännöllisempää. Työ rajataan yrityksen Instagram-tiliin, eikä siinä käsitellä esimerkiksi perinteistä mediaa. Yrityksen asiakasryhmistä opinnäytetyön ulkopuolelle rajataan majoitusten omistajat sekä kuluttaja asiakkaista eläkeikäiset kaveriporukat. Nämä ryhmät on rajattu työn ulkopuolelle, koska molemmat saavat tietoa toimeksiantoyrityksestä muualta kuin Instagramista.
Tietoperustassa käytettiin laajasti suomalaisia ja kansainvälisiä lähteitä, joista suurin osa oli verkkolähteitä. Teoriaosuudessa keskityttiin erityisesti palvelualojen markkinointiin, Instagramin ominaisuuksiin ja sosiaalisen median trendeihin sekä sisältömarkkinoinnin toteuttamisen ja suunnittelemisen eri vaiheisiin.
Työssä käytettiin kolmea kehittämistyönmenetelmää: SWOT-analyysiä, benchmarkingia ja haastattelua. SWOT-analyysiä käytettiin apuna Levin Huoneistolomien Instagram-tilin nykytila-analyysin toteuttamista ja benchmarking-menetelmää käyttäen tehtiin kilpailija-analyysi. Haastattelulla kerättiin yrittäjältä tietoa toimeksiantoyrityksen nykytilasta, asiakkaista ja kilpailijoista.
Haastattelun perusteella rakennettiin yritykselle kolme asiakaspersoonaa edustamaan kutakin yrityksen kohderyhmää. Sisältösuunnitelman tavoitteet johdettiin yrityksen liiketoiminnan tavoitteista, ja mittaamiseen valikoitui jo käytössä olevat työkalut. Asiakaspersoonia ja tietoperustaa käytettiin hyödyksi sisältöteemojen, esimerkkien ja vuosikellon sekä sisältökalenterin laatimisessa. Työn lopputuloksena syntyi kattava sisältösuunnitelma, jota toimeksiantoyritys voi hyödyntää useita vuosia pienillä muokkauksilla.
Tulevaisuudessa Levin Huoneistolomat voisivat harkita maksetun mainonnan kokeilemista sesongin ulkopuolella, koska sinne on enemmän painetta saada lisää asiakkaita. Tämän lisäksi sosiaalisen median laajentaminen TikTokiin voisi auttaa yritystä tavoittamaan nuorempaa asiakaskuntaa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona yritykselle syksyllä ja talvella 2023 ja 2024.