Tarinat lasten projekteissa ja leikeissä : satujen käyttö innostuksen virittämiseen
Koivula, Katariina (2024)
Koivula, Katariina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401272049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401272049
Tiivistelmä
Leikki on lapsen tapa nähdä ja hahmottaa maailmaa ja erityisesti oppia tärkeitä taitoja, joita hän tarvitsee elämänsä aikana. Sadut ja tarinat ovat osa lasten leikkiä ja niiden avulla voidaan lapsille opettaa myös paljon tärkeitä asioita elämästä ja maailmasta. Satuja ja tarinoita löytyy hyvin monipuolisesti ja monenlaisiin aiheisiin ja teemoihin liittyen, joten niitä voidaan käyttää hyvin monipuolisesti esimerkiksi niin lukuhetkissä kuin tiettyyn teemaan tutustumisessakin apuna. Lasten oma osallisuus on myös tärkeä osa innostuksen ja mielenkiinnon ylläpitämiseen ja oppimiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin pääasiassa laadullisena tutkimuksena, mutta siinä on myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Käytössä oli strukturoitu haastattelu, joka toteutettiin Webropol-kyselyllä. Kysely lähetettiin erääseen seinäjokiseen päiväkotiin ja sen kasvattajille. Vastauksia saatiin takaisin yhteensä neljä. Tutkimus selvittää tuovatko tarinat, kirjat ja sadut uutta sisältöä leikkeihin, lisäävätkö tarinat lasten motivaatiota ja innostusta tietynlaisiin projekteihin ja leikkeihin ja miten lasten osallisuus ja aktiivisuus näkyy satujen valinnassa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että satuja ja tarinoita oli käytetty päiväkodissa meneillään olevien teemojen johdatteluun ja ne nähtiin siinä hyvänä tapana, varsinkin isommille lapsille. Lasten oma osallisuus tarinoiden ja satujen valinnassa nähtiin näkyvän muun muassa keskittymisen ja tarkkaavaisuuden lisääntymisenä. Tarinoiden ja satujen nähtiin myös näkyvän lasten leikeissä, varsinkin paikkoina ja hahmoina, joita saduissa ja tarinoissa oli esiintynyt. Tutkimuksesta kävi ilmi, että sadut ja tarinat tuovat lasten leikkeihin uusia ulottuvuuksia ja että ne ovat hyvä keino lasten mielenkiinnon herättelylle.
Opinnäytetyö toteutettiin pääasiassa laadullisena tutkimuksena, mutta siinä on myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Käytössä oli strukturoitu haastattelu, joka toteutettiin Webropol-kyselyllä. Kysely lähetettiin erääseen seinäjokiseen päiväkotiin ja sen kasvattajille. Vastauksia saatiin takaisin yhteensä neljä. Tutkimus selvittää tuovatko tarinat, kirjat ja sadut uutta sisältöä leikkeihin, lisäävätkö tarinat lasten motivaatiota ja innostusta tietynlaisiin projekteihin ja leikkeihin ja miten lasten osallisuus ja aktiivisuus näkyy satujen valinnassa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että satuja ja tarinoita oli käytetty päiväkodissa meneillään olevien teemojen johdatteluun ja ne nähtiin siinä hyvänä tapana, varsinkin isommille lapsille. Lasten oma osallisuus tarinoiden ja satujen valinnassa nähtiin näkyvän muun muassa keskittymisen ja tarkkaavaisuuden lisääntymisenä. Tarinoiden ja satujen nähtiin myös näkyvän lasten leikeissä, varsinkin paikkoina ja hahmoina, joita saduissa ja tarinoissa oli esiintynyt. Tutkimuksesta kävi ilmi, että sadut ja tarinat tuovat lasten leikkeihin uusia ulottuvuuksia ja että ne ovat hyvä keino lasten mielenkiinnon herättelylle.