TikTok-markkinointi kokemattomille yrityksille
Lampinen, Veera (2024)
Lampinen, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401302245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401302245
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tuotetaan TikTok-opas sellaisten yritysten käyttöön, joilla on vain vähän tai ei lainkaan aikaisempaa kokemusta TikTokin käytöstä. Opas tehdään toimeksiantona Fiid Oy:lle ja opas tulee auttamaan yritystä asiakkaiden ylläpidossa sekä hankinnassa. Fiid Oy on markkinointitoimisto, joka tekee TikTok-videoita yritysasiakkaille, kuten VR:lle, Capri-Sunille sekä Airprolle.
Markkinointi yleisesti sosiaalisessa mediassa voi olla niin maksullista kuin maksutonta. Markkinoinnin toimenpiteitä tekevät alustalla niin yritykset, yhteisöt kuin yksityishenkilöt. Yritykset hyötyvät sosiaalisessa mediassa markkinoinnista, koska se on edullista ja helppoa. Sosiaalisessa mediassa markkinointi on saanut aivan uuden tarkoituksen. Tämä opinnäytetyö keskittyy sosiaalisen median markkinointiin TikTokissa. TikTok on sosiaalisen median kanava, jossa jaetaan tyypillisesti nopeatempoisia, lyhyitä sekä viihdyttäviä videoita. Sovellus on ollut vuodesta 2020 asti vuosittain maailman ladatuin sovellus. Sosiaalisen median markkinoinnissa on erityisen tärkeää tunnistaa kohderyhmä sekä suunnitella hyvin markkinointi ennen alustalle lähtemistä. Tämän vuoksi markkinointisuunnitelman tekeminen etenkin ennen TikTokiin menemistä on tärkeää ja kasvattaa markkinoinnin tuloksia.
Toiminnallisen osuuden opas on tuotettu Canvalla. Canva valikoitui työkaluksi sillä perusteella, että siellä saa tehtyä helposti visuaalista jälkeä. Opasta on myös helppo muokata ja päivittää Canvassa, ja siitä on hyötyä lähitulevaisuudessa, sillä päivitykset tulevat olemaan tarpeellisia jo puolen vuoden sisällä. Lopullinen opas löytyy tämän työn liitteistä. Opas sisältää seuraavat osa-alueet: videoiden suunnittelu, videoiden kuvaus ja editointi, julkaisu ja tilin ylläpito, vinkkejä TikTokiin sekä maksettu mainonta. Nämä osa-alueet valittiin ja lisättiin oppaaseen tässä järjestyksessä, sillä näin TikTok-videoiden prosessin ymmärtää kunnolla alusta loppuun. Maksettu mainonta jäi viimeiseksi, koska se haluttiin erottaa muista aiheista. Näin asiakasyritys ymmärtää paremmin, että maksettu mainonta on erillinen toimenpide orgaanisen sisällöntuotannon lisäksi TikTokissa.
Opinnäytetyön lopussa kerrotaan kehitysehdotukset ja arvioidaan koko prosessia. Kehityskohteita oppaalle olisi ollut monia, jos aikaa olisi ollut enemmän. Opas olisi muun muassa voinut sisältää vielä enemmän konkreettisia esimerkkejä sekä havainnollistavia kuvia. Oppaasta muodostui yhtenäinen kokonaisuus ja työn tavoite TikTok-oppaan tekemisestä kokemattomille yrityksille onnistui erinomaisesti. Toimeksiantaja oli tyytyväinen lopputulokseen ja opas sisälsi kaiken olennaisen TikTok-markkinointiin liittyen.
Markkinointi yleisesti sosiaalisessa mediassa voi olla niin maksullista kuin maksutonta. Markkinoinnin toimenpiteitä tekevät alustalla niin yritykset, yhteisöt kuin yksityishenkilöt. Yritykset hyötyvät sosiaalisessa mediassa markkinoinnista, koska se on edullista ja helppoa. Sosiaalisessa mediassa markkinointi on saanut aivan uuden tarkoituksen. Tämä opinnäytetyö keskittyy sosiaalisen median markkinointiin TikTokissa. TikTok on sosiaalisen median kanava, jossa jaetaan tyypillisesti nopeatempoisia, lyhyitä sekä viihdyttäviä videoita. Sovellus on ollut vuodesta 2020 asti vuosittain maailman ladatuin sovellus. Sosiaalisen median markkinoinnissa on erityisen tärkeää tunnistaa kohderyhmä sekä suunnitella hyvin markkinointi ennen alustalle lähtemistä. Tämän vuoksi markkinointisuunnitelman tekeminen etenkin ennen TikTokiin menemistä on tärkeää ja kasvattaa markkinoinnin tuloksia.
Toiminnallisen osuuden opas on tuotettu Canvalla. Canva valikoitui työkaluksi sillä perusteella, että siellä saa tehtyä helposti visuaalista jälkeä. Opasta on myös helppo muokata ja päivittää Canvassa, ja siitä on hyötyä lähitulevaisuudessa, sillä päivitykset tulevat olemaan tarpeellisia jo puolen vuoden sisällä. Lopullinen opas löytyy tämän työn liitteistä. Opas sisältää seuraavat osa-alueet: videoiden suunnittelu, videoiden kuvaus ja editointi, julkaisu ja tilin ylläpito, vinkkejä TikTokiin sekä maksettu mainonta. Nämä osa-alueet valittiin ja lisättiin oppaaseen tässä järjestyksessä, sillä näin TikTok-videoiden prosessin ymmärtää kunnolla alusta loppuun. Maksettu mainonta jäi viimeiseksi, koska se haluttiin erottaa muista aiheista. Näin asiakasyritys ymmärtää paremmin, että maksettu mainonta on erillinen toimenpide orgaanisen sisällöntuotannon lisäksi TikTokissa.
Opinnäytetyön lopussa kerrotaan kehitysehdotukset ja arvioidaan koko prosessia. Kehityskohteita oppaalle olisi ollut monia, jos aikaa olisi ollut enemmän. Opas olisi muun muassa voinut sisältää vielä enemmän konkreettisia esimerkkejä sekä havainnollistavia kuvia. Oppaasta muodostui yhtenäinen kokonaisuus ja työn tavoite TikTok-oppaan tekemisestä kokemattomille yrityksille onnistui erinomaisesti. Toimeksiantaja oli tyytyväinen lopputulokseen ja opas sisälsi kaiken olennaisen TikTok-markkinointiin liittyen.