Asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus Ravintola Waahdossa
Loukkola, Saija; Nyrhinen, Netta (2014)
Loukkola, Saija
Nyrhinen, Netta
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110615289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110615289
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Savon Mafia Oy:lle. Savon Mafia Oy on ravintola- ja majoituspalveluita tarjoava yritys, jolla on toimipaikkoja Savonlinnassa ja Lapissa. Työn aiheena oli asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus Ravintola Waahdossa. Ravintola Waahto on Savonlinnan satamassa toukokuusta 2013 lähtien toiminut ruokaravintola ja terassi. Tutkimuskysymyksiämme olivat: ”Miten tyytyväisiä asiakkaat ovat Ravintola Waahtoon ja sen palveluihin?” ja ”Onko tyytyväinen asiakas myös uskollinen asiakas?”
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin selvittämään asiakastyytyväisyyttä. Muita pääteemoja olivat lisäksi asiakasuskollisuus, palvelu sekä asiakaskokemus. Työssä tarkasteltiin myös hieman ravintola-alaa Suomessa ja Savonlinnassa. Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus Waahdon asiakkaille. Tutkimuksessa tutkittiin asiakkaiden tyytyväisyyttä muun muassa Waahdon palveluun, ruoka- ja juomatarjontaan sekä toimitiloihin. Asiakkaalla tarkoitettiin henkilöä, joka on asioinut Waahdossa vähintään kerran. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella kesän 2014 aikana. Lomake sisälsi monivalintakysymyksiä valmiine vastausvaihtoehtoineen ja avoimia kysymyksiä. Vastauksia saatiin yhteensä 113 kappaletta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että suurin osa Waahdon asiakkaista oli tyytyväisiä Ravintola Waahtoon ja sen palveluihin. Enemmistö Waahdon asiakkaista oli iältään 18–29-vuotiaita, kotoisin Savonlinnasta ja vierailleet Waahdossa yli 10 kertaa. Omasta mielestään he kokivat olevansa satunnaisia asiakkaita. Valtaosa oli suositellut ja tulee suosittelemaan jatkossakin Waahtoa ystävilleen ja tuttavilleen. Vastaajista noin 83 % aikoo vierailla Waahdossa tulevaisuudessa uudelleen erittäin tai melko todennäköisesti. Tutkimuksen avulla saatiin myös kehitysehdotuksia muun muassa viihtyvyyteen ja palvelun parantamiseen liittyen, sekä palautetta Waahdolle.
Tehty tutkimus voitaisiin uusia Ravintola Waahdossa tasaisin väliajoin, jotta kehityksen suuntaa pystyttäisiin seuraamaan. Jatkotutkimuksena voitaisiin myös tehdä tyytyväisyystutkimus esimerkiksi koko Savon Mafian tai Waahdon henkilökunnalle. Lapissa sijaitseviin Savon Mafian toimipaikkoihin voisi myös tehdä samankaltaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen ja tuloksia voisi verrata yritykselle aiemmin tehtyihin tutkimuksiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin selvittämään asiakastyytyväisyyttä. Muita pääteemoja olivat lisäksi asiakasuskollisuus, palvelu sekä asiakaskokemus. Työssä tarkasteltiin myös hieman ravintola-alaa Suomessa ja Savonlinnassa. Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus Waahdon asiakkaille. Tutkimuksessa tutkittiin asiakkaiden tyytyväisyyttä muun muassa Waahdon palveluun, ruoka- ja juomatarjontaan sekä toimitiloihin. Asiakkaalla tarkoitettiin henkilöä, joka on asioinut Waahdossa vähintään kerran. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella kesän 2014 aikana. Lomake sisälsi monivalintakysymyksiä valmiine vastausvaihtoehtoineen ja avoimia kysymyksiä. Vastauksia saatiin yhteensä 113 kappaletta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että suurin osa Waahdon asiakkaista oli tyytyväisiä Ravintola Waahtoon ja sen palveluihin. Enemmistö Waahdon asiakkaista oli iältään 18–29-vuotiaita, kotoisin Savonlinnasta ja vierailleet Waahdossa yli 10 kertaa. Omasta mielestään he kokivat olevansa satunnaisia asiakkaita. Valtaosa oli suositellut ja tulee suosittelemaan jatkossakin Waahtoa ystävilleen ja tuttavilleen. Vastaajista noin 83 % aikoo vierailla Waahdossa tulevaisuudessa uudelleen erittäin tai melko todennäköisesti. Tutkimuksen avulla saatiin myös kehitysehdotuksia muun muassa viihtyvyyteen ja palvelun parantamiseen liittyen, sekä palautetta Waahdolle.
Tehty tutkimus voitaisiin uusia Ravintola Waahdossa tasaisin väliajoin, jotta kehityksen suuntaa pystyttäisiin seuraamaan. Jatkotutkimuksena voitaisiin myös tehdä tyytyväisyystutkimus esimerkiksi koko Savon Mafian tai Waahdon henkilökunnalle. Lapissa sijaitseviin Savon Mafian toimipaikkoihin voisi myös tehdä samankaltaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen ja tuloksia voisi verrata yritykselle aiemmin tehtyihin tutkimuksiin.