Taito-kuntoutus asiakkaiden motivaatio ja sitoutuminen kuntoutukseen: kysely ammatillisessa Taito-kuntoutuspalvelussa työskenteleville asiantuntijoille
Vihelmaa, Toni (2023)
Vihelmaa, Toni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402015217
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402015217
Tiivistelmä
Ammatillinen Taito-kuntoutus on suunnattu 18–64-vuotiaille asiakkaille, jotka tarvitsevat tukea työelämään pääsemisessä, työelämässä jatkamisessa, opinnoissa tai ammatillisissa urasuunnitelmissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ammatillisessa Taito-kuntoutuspalvelussa työskentelevien asiantuntijoiden näkemyksiä Taito-kuntoutus asiakkaiden motivaatiotasosta ja kuntoutukseen sitoutumisesta. Tavoitteena oli myös selvittää asiakkaiden motivaatiotekijöitä. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa kuntoutusmotivaatiota ja kuntoutukseen sitoutumista edistävistä sekä estävistä tekijöistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi ammatillista Taito-kuntoutusta valtakunnallisesti järjestävä palveluntuottaja.
Opinnäytetyön aineisto (n=22) kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely sisälsi sekä strukturoituja että strukturoimattomia kysymyksiä. Kysely toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, mutta aineiston avoimien vastausten analysoinnissa käytettiin myös laadullisen tutkimuksen menetelmiä.
Kyselyn tulosten perusteella enemmistö vastaajista koki asiakkaiden olevan motivoituneita ja sitoutuneita Taito-kuntoutukseen. Motivoitumisen ja sitoutumisen koettiin olevan mahdollista kaikissa Taito-kuntoutuksen toteutusvaiheissa, kuitenkin aloitusjaksoa (starttivaihe) pidettiin tärkeimpänä vaiheena. Yksilöllisten käyntikertojen- ja ohjausten nähtiin motivoivan ja sitouttavan asiakkaita eniten. Kuntoutusmotivaation ja kuntoutukseen sitoutumisen sekä tuloksellisen kuntoutuksen kannalta sisäisiä motivaatiotekijöitä pidettiin selvästi tärkeämpänä kuin ulkoisia motivaatiotekijöitä. Tärkeimpinä motivaatiota ja sitoutumista edistävinä tekijöinä nähtiin olevan asiakkaiden oma sisäinen kuntoutushalu, kuntoutuksen oikea-aikaisuus sekä yksilöllisen- ja vertaistuen saaminen. Merkittävimpinä estävinä tekijöinä koettiin olevan asiakkaiden heikko terveydentila, taloudellinen epävarmuus sekä haastavat elämäntilanteet. Tuloksista voidaan päätellä, että asiakkaat motivoituvat ja sitoutuvat kuntoutukseen parhaiten, kun sisäiset motiivit ohjaavat heitä, kuntoutuksen ajankohta on toimintakyvyn kannalta sopiva sekä he saavat tarvittavaa tukea ympäristöltä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää muiden ammatillisten kuntoutuspalvelujen tutkimiseen. Kartoituksen myötä saataisiin tietoa asiakkaiden motivaatiosta ja sitoutumisesta myös muiden ammatillisen kuntoutuksen palvelujen osalta, joka mahdollistaisi niiden keskinäisen vertailun
Opinnäytetyön aineisto (n=22) kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely sisälsi sekä strukturoituja että strukturoimattomia kysymyksiä. Kysely toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, mutta aineiston avoimien vastausten analysoinnissa käytettiin myös laadullisen tutkimuksen menetelmiä.
Kyselyn tulosten perusteella enemmistö vastaajista koki asiakkaiden olevan motivoituneita ja sitoutuneita Taito-kuntoutukseen. Motivoitumisen ja sitoutumisen koettiin olevan mahdollista kaikissa Taito-kuntoutuksen toteutusvaiheissa, kuitenkin aloitusjaksoa (starttivaihe) pidettiin tärkeimpänä vaiheena. Yksilöllisten käyntikertojen- ja ohjausten nähtiin motivoivan ja sitouttavan asiakkaita eniten. Kuntoutusmotivaation ja kuntoutukseen sitoutumisen sekä tuloksellisen kuntoutuksen kannalta sisäisiä motivaatiotekijöitä pidettiin selvästi tärkeämpänä kuin ulkoisia motivaatiotekijöitä. Tärkeimpinä motivaatiota ja sitoutumista edistävinä tekijöinä nähtiin olevan asiakkaiden oma sisäinen kuntoutushalu, kuntoutuksen oikea-aikaisuus sekä yksilöllisen- ja vertaistuen saaminen. Merkittävimpinä estävinä tekijöinä koettiin olevan asiakkaiden heikko terveydentila, taloudellinen epävarmuus sekä haastavat elämäntilanteet. Tuloksista voidaan päätellä, että asiakkaat motivoituvat ja sitoutuvat kuntoutukseen parhaiten, kun sisäiset motiivit ohjaavat heitä, kuntoutuksen ajankohta on toimintakyvyn kannalta sopiva sekä he saavat tarvittavaa tukea ympäristöltä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää muiden ammatillisten kuntoutuspalvelujen tutkimiseen. Kartoituksen myötä saataisiin tietoa asiakkaiden motivaatiosta ja sitoutumisesta myös muiden ammatillisen kuntoutuksen palvelujen osalta, joka mahdollistaisi niiden keskinäisen vertailun