Intuitiivinen syöminen - ryhmätoiminnan ravitsemusopas Elämänlaatua ruuasta -hankkeelle
Moisio, Hanna (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012387
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda intuitiivisen syömisen opas Elämänlaatua ruuasta -hankkeelle. Intuitiivinen syöminen tarkoittaa kehon aistimuksia kuuntelevaa, lempeää ja joustavaa syömistä. Sen ytimessä on myönteinen suhtautuminen syömiseen ja positiivinen ruokasuhde.
Elämänlaatua ruuasta -hankkeen (2021–2023) tarkoituksena oli kehittää työelämän ulkopuolella olevien aikuisten ravitsemusterveyttä ja parempia elämäntapoja. Intuitiivisen syömisen oppaassa edetään viiden eri tapaamiskerran kautta kohti intuitiivista syömistä. Se on suunnattu sosiaalialan ohjaajille, jotka ohjaavat työelämän ulkopuolella olevia asiakkaitaan. Oppaan aiheet tulevat hankkeen teemoista. Sen tarkoituksena on laajentaa käsiteltäviä teemoja ja antaa vinkkejä etenkin sellaisille ohjaajille, jotka eivät tiedä mistä ruokatoiminnan suhteen kannattaisi aloittaa. Keskiössä jokaisella kerralla on ravitsemukseen liittyvien asioiden pohdiskelu yhdessä ja yksin.
Raportin tietoperustassa tarkastellaan intuitiivista syömistä, tietoista syömistä, ravintoneuvonnan lähtökohtia ja kohderyhmää eli työttömiä. Empiirisessä osassa esitellään toimeksianto, kehittämisprosessi vaihe vaiheelta ja pohdinta oppaan arvioinnista. Prosessissa käytettiin hyväksi sovellettua palvelumuotoilun mallia. Sen vaiheet alkavat määrittelystä ja etenevät tutkimukseen, suunnitteluun, tuotantoon ja siitä arviointiin. Suunniteltu viiden tapaamiskerran malli pilotoitiin Lahden klubitalolla työelämän ulkopuolella oleville asiakkaille. Palautteita kerättiin tapaamisten ja oppaan sisällöistä niin kohderyhmältä kuin ohjaajilta ja toimeksiantajilta.
Syntynyt opas sisältää yhteisiä keskustelutehtäviä ja yksin tehtäviä pohdintoja. Tehtävät voi vapaasti valita, mutta suositeltavat tehtävät on merkitty jokaiseen tapaamiseen. Tehtävien välillä on merkintöjä ohjaajalle, joiden tarkoituksena on antaa ohjeita ja vinkkejä tehtävien tekemiseen ja käsittelyyn. Jokaiseen tapaamiseen liittyy lisäksi teoriaa, joka käydään yhteisesti läpi. Palautteissa tapaamisten tehtäviä kuvailtiin sanoilla kivoja, antoisia, mukavia ja monipuolisia. Jokainen osallistuja oli myös palautteiden perusteella saanut joitain oivalluksia tapaamisten aikana. Oppaan ongelmaksi nousi sen tekstin määrä. Luettavuutta helpottaa tapaamisten sisältötaulukot, tekstin väljyys ja tekstikentät sekä värit. Opas on sähköisessä muodossa.
Elämänlaatua ruuasta -hankkeen (2021–2023) tarkoituksena oli kehittää työelämän ulkopuolella olevien aikuisten ravitsemusterveyttä ja parempia elämäntapoja. Intuitiivisen syömisen oppaassa edetään viiden eri tapaamiskerran kautta kohti intuitiivista syömistä. Se on suunnattu sosiaalialan ohjaajille, jotka ohjaavat työelämän ulkopuolella olevia asiakkaitaan. Oppaan aiheet tulevat hankkeen teemoista. Sen tarkoituksena on laajentaa käsiteltäviä teemoja ja antaa vinkkejä etenkin sellaisille ohjaajille, jotka eivät tiedä mistä ruokatoiminnan suhteen kannattaisi aloittaa. Keskiössä jokaisella kerralla on ravitsemukseen liittyvien asioiden pohdiskelu yhdessä ja yksin.
Raportin tietoperustassa tarkastellaan intuitiivista syömistä, tietoista syömistä, ravintoneuvonnan lähtökohtia ja kohderyhmää eli työttömiä. Empiirisessä osassa esitellään toimeksianto, kehittämisprosessi vaihe vaiheelta ja pohdinta oppaan arvioinnista. Prosessissa käytettiin hyväksi sovellettua palvelumuotoilun mallia. Sen vaiheet alkavat määrittelystä ja etenevät tutkimukseen, suunnitteluun, tuotantoon ja siitä arviointiin. Suunniteltu viiden tapaamiskerran malli pilotoitiin Lahden klubitalolla työelämän ulkopuolella oleville asiakkaille. Palautteita kerättiin tapaamisten ja oppaan sisällöistä niin kohderyhmältä kuin ohjaajilta ja toimeksiantajilta.
Syntynyt opas sisältää yhteisiä keskustelutehtäviä ja yksin tehtäviä pohdintoja. Tehtävät voi vapaasti valita, mutta suositeltavat tehtävät on merkitty jokaiseen tapaamiseen. Tehtävien välillä on merkintöjä ohjaajalle, joiden tarkoituksena on antaa ohjeita ja vinkkejä tehtävien tekemiseen ja käsittelyyn. Jokaiseen tapaamiseen liittyy lisäksi teoriaa, joka käydään yhteisesti läpi. Palautteissa tapaamisten tehtäviä kuvailtiin sanoilla kivoja, antoisia, mukavia ja monipuolisia. Jokainen osallistuja oli myös palautteiden perusteella saanut joitain oivalluksia tapaamisten aikana. Oppaan ongelmaksi nousi sen tekstin määrä. Luettavuutta helpottaa tapaamisten sisältötaulukot, tekstin väljyys ja tekstikentät sekä värit. Opas on sähköisessä muodossa.