Impact of propulsion solution on energy efficiency index and carbon intensity indicator in existing ropax ships
Rautiainen, Ilja (2024)
Rautiainen, Ilja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012380
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittaan Azimuth-propulsiojärjestelmän vaikutusta IMO:n EEDI, EEXI ja CII energiatehokkuusindekseihin. Työn tavoitteena oli arvioida akselilinjan ja Azimuth-propulsiojärjestelmän eroa energiatehokkuudessa ja selvittää, millaisia eroja järjestelmien välillä on CII ja EEDI lukemiin. Työn toinen tavoite oli selvittää ja arvioida taloudellisia vaikutuksia, jos dieselsähköinen Azimuth-propulsiojärjestelmä asennettaisiin laivaan akselilinjan sijaan.
Propulsioratkaisun vaikutusta CII ja EEDI arvoihin tutkittiin vertailemalla kahta samanlaista laivaa ja niiden propulsion käyttämää energiaa yhden kalenterivuoden aikana. Työssä vertailtiin Viking Grace ja Viking Glory aluksia, koska ne ovat samassa kokoluokassa ja kulkevat samaa reittiä. Viking XPRS aluksen osalta selvitettiin ja arvioitiin taloudelliset vaikutukset, jos akselilinja korvattaisiin dieselsähköisellä propulsiolla. Laskelmat perustuivat alustaviin suunnitelmiin, jotka tehtiin laivalle. Suunnitelmat lähetettiin arvioitaviksi Helsingin telakalle ja OSK suunnittelutoimistolle, jotka arvioivat hinnan projektin työlle ja suunnittelulle. ABB:n myynti toimitti kustannusarvion propulsiojärjestelmän ja voimalaitoksen komponenttien osalta.
Tässä opinnäytetyössä esitettyjen tietojen perusteella todettiin, että Azimuth-propulsiojärjestelmää käyttämällä voidaan saada noin yhdeksän prosentin hyöty propulsiotehossa. Energiatehokkuusvertailun perusteella todettiin, että ero CII-arvossa akselilinjan ja Azimuth-propulsion välillä oli 13 %. Takaisinmaksuaika propulsiojärjestelmän muutostyölle oli 9–11 vuotta.
Propulsioratkaisun vaikutusta CII ja EEDI arvoihin tutkittiin vertailemalla kahta samanlaista laivaa ja niiden propulsion käyttämää energiaa yhden kalenterivuoden aikana. Työssä vertailtiin Viking Grace ja Viking Glory aluksia, koska ne ovat samassa kokoluokassa ja kulkevat samaa reittiä. Viking XPRS aluksen osalta selvitettiin ja arvioitiin taloudelliset vaikutukset, jos akselilinja korvattaisiin dieselsähköisellä propulsiolla. Laskelmat perustuivat alustaviin suunnitelmiin, jotka tehtiin laivalle. Suunnitelmat lähetettiin arvioitaviksi Helsingin telakalle ja OSK suunnittelutoimistolle, jotka arvioivat hinnan projektin työlle ja suunnittelulle. ABB:n myynti toimitti kustannusarvion propulsiojärjestelmän ja voimalaitoksen komponenttien osalta.
Tässä opinnäytetyössä esitettyjen tietojen perusteella todettiin, että Azimuth-propulsiojärjestelmää käyttämällä voidaan saada noin yhdeksän prosentin hyöty propulsiotehossa. Energiatehokkuusvertailun perusteella todettiin, että ero CII-arvossa akselilinjan ja Azimuth-propulsion välillä oli 13 %. Takaisinmaksuaika propulsiojärjestelmän muutostyölle oli 9–11 vuotta.