Englanninkielinen hoito-opas lapsettomuuspoliklinikan asiakkaiden tueksi
Heikkonen, Saara (2024)
Heikkonen, Saara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012374
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsitteli lapsettomuutta, siihen liittyviä tutkimuksia ja hoitoja. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin potilasohjausta sekä kirjallisen potilasoppaan merkitystä. Työn toiminnallinen osuus oli englanniksi tehty potilasopas lapsettomuuspoliklinikan asiakkaille. Työn tilasi Kanta-Hämeen keskussairaalan naistentautien poliklinikkaan kuuluva lapsettomuuspoliklinikka.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota näyttöön perustuvaa tutkimustietoa lapsettomuuteen liittyvistä tutkimuksista ja hoidoista. Raportin tietoperustassa kuvattiin lapsettomuuden määritelmästä ja siihen vaikuttavista syistä, tutkimuksiin pääsemisen kriteereistä sekä lapsettomuuden tutkimuksista ja eri hoitovaihtoehdoista. Tietoperustassa kuvattiin myös potilaan ohjauksesta hoitotyössä sekä kirjallisen potilasohjeen merkityksestä ja käytettävyydestä.
Työn toiminnallinen osa eli opas asiakkaille perustui tilaajatahon toiveisiin. Opas rakentui yhteistyössä tilaajan kanssa. Tilaajan toiveena oli, että opas olisi selkeä kokonaisuus sisältäen tietoa poliklinikan toiminnasta ja tarjoamista hoidoista. Oppaaseen toivottiin sisällytettävän selkeästi tieto, että osa lapsettomuushoidoista toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopistollisen sairaalan, Taysin kanssa. Oppaasta toivottiin englanninkielistä, koska poliklinikalle on enenevissä määrin tullut vieraskielisiä asiakkaita.
Työn tuotoksena syntynyt potilasopas oli toiveiden ja tavoitteiden mukainen. Onnistunut potilasopas on ymmärrettävä, luettava sekä ajantasainen. Kirjallinen potilasopas on suullisen ohjauksen merkittävä tuki ja osa potilasturvallisuutta. Oppaalla voi olla positiivinen vaikutus potilastyytyväisyyteen. This is a practice-based bachelor’s thesis that examines infertility, related examinations, and the treatments for infertility. This thesis also discusses patient guidance and the principles of a patient guide. In the practical part of the thesis, a written patient guide was created. Kanta-Häme Central Hospital’s gynecologic outpatient clinic was the commissioner of this thesis. The infertility outpatient clinic is a part of the aforementioned gynecology outpatient clinic.
The aim of this thesis was to gather information related to infertility, infertility examinations, and treatments. The thesis contains also information about patient guidance and criteria for the written patient guides. The background of this thesis discusses about the definition of infertility, criteria for getting infertility examinations, and treatment options for infertility.
The written patient guide has been designed as the commissioner of this thesis requested. The aim was to do a clear summary about Kanta-Häme Central Hospital's infertility outpatient clinic’s services and treatment options. The commissioner requested that the guide would inform the reader that some of the treatments are carried out in cooperation with Tampere University Hospital. The commissioner requested that the guide would be implemented in English, due to the increase of non-Finnish speaking patients at the infertility outpatient clinic.
The written guide fulfills the requests of the commissioner. A good written guide is understandable, easy to read, and up to date. A written guide is a significant support for oral patient guidance. The written guide can positively affect patient satisfaction.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota näyttöön perustuvaa tutkimustietoa lapsettomuuteen liittyvistä tutkimuksista ja hoidoista. Raportin tietoperustassa kuvattiin lapsettomuuden määritelmästä ja siihen vaikuttavista syistä, tutkimuksiin pääsemisen kriteereistä sekä lapsettomuuden tutkimuksista ja eri hoitovaihtoehdoista. Tietoperustassa kuvattiin myös potilaan ohjauksesta hoitotyössä sekä kirjallisen potilasohjeen merkityksestä ja käytettävyydestä.
Työn toiminnallinen osa eli opas asiakkaille perustui tilaajatahon toiveisiin. Opas rakentui yhteistyössä tilaajan kanssa. Tilaajan toiveena oli, että opas olisi selkeä kokonaisuus sisältäen tietoa poliklinikan toiminnasta ja tarjoamista hoidoista. Oppaaseen toivottiin sisällytettävän selkeästi tieto, että osa lapsettomuushoidoista toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopistollisen sairaalan, Taysin kanssa. Oppaasta toivottiin englanninkielistä, koska poliklinikalle on enenevissä määrin tullut vieraskielisiä asiakkaita.
Työn tuotoksena syntynyt potilasopas oli toiveiden ja tavoitteiden mukainen. Onnistunut potilasopas on ymmärrettävä, luettava sekä ajantasainen. Kirjallinen potilasopas on suullisen ohjauksen merkittävä tuki ja osa potilasturvallisuutta. Oppaalla voi olla positiivinen vaikutus potilastyytyväisyyteen.
The aim of this thesis was to gather information related to infertility, infertility examinations, and treatments. The thesis contains also information about patient guidance and criteria for the written patient guides. The background of this thesis discusses about the definition of infertility, criteria for getting infertility examinations, and treatment options for infertility.
The written patient guide has been designed as the commissioner of this thesis requested. The aim was to do a clear summary about Kanta-Häme Central Hospital's infertility outpatient clinic’s services and treatment options. The commissioner requested that the guide would inform the reader that some of the treatments are carried out in cooperation with Tampere University Hospital. The commissioner requested that the guide would be implemented in English, due to the increase of non-Finnish speaking patients at the infertility outpatient clinic.
The written guide fulfills the requests of the commissioner. A good written guide is understandable, easy to read, and up to date. A written guide is a significant support for oral patient guidance. The written guide can positively affect patient satisfaction.