Lasten kohtaama aggressiivisuus varhaiskasvatuksessa : kohti turvallisempaa kasvuympäristöä
Ikonen, Ida; Pärttö-Västilä, Päivi (2024)
Ikonen, Ida
Pärttö-Västilä, Päivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402042466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402042466
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kouvolalaisten varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja kokemuksia lasten kohtaamasta aggressiivisuudesta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, miten aggressiivisia tilanteita voidaan ennaltaehkäistä päiväkodin arjessa ja miten turvallisuuden tunnetta luodaan lapsille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin 220 Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksen opettajalle Wilma-tiedotteena. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin vuorovaikutuksen, aggression tunteen ja aggressiivisen käyttäytymisen sekä turvallisuuden osa-alueiden käsitteitä. Lisäksi tehtiin katsaus, miten temperamentti, lasten itsesäätelyn ja tunnetaitojen puute vaikuttaa aggressiivisten tilanteiden syntymiseen.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi varhaiskasvattajien ilmentämän monitasoisen ja laadukkaan vuorovaikutuksen olevan toiminnan ytimessä aggressiivisten tilanteiden ennaltaehkäisyssä ja turvallisuuden tunteen luomisessa. Lisäksi tarvitaan ammatillista osaamista ja toimintaa ohjaavia resursseja. Yhtenäinen arvopohjasta nouseva toimintakulttuuri luo mahdollisuuden toteuttaa fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja pedagogista turvallisuutta päiväkodin arjessa.
Tutkimuksen johtopäätöksissä todetaan, että turvallisuuden tunteen luomiseksi tarvitaan riittävä määrä koulutettuja, työhönsä sitoutuneita, läsnä olevia ja empaattisia varhaiskasvatuksen ammattilaisia, joilla on hyvät vuorovaikutustaidot. Turvallisuuden tunnetta luova varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri on lasta arvostava. Aggressiivisia tilanteita ennaltaehkäistään hyvällä lapsituntemuksella ja tilanteiden ennakoinnilla. Varhaiskasvattajat ovat ammattitaitoisia ja heillä on käytössään ennakoivaa menetelmäosaamista. Toimintakulttuuri ei salli kenenkään kiusaamista tai minkäänlaista satuttamista. Toimintakulttuuri on ammattilaisia työssään tukeva mahdollistaen riittävän määrän henkilöstöä, lisä- ja täydennyskoulutuksiin osallistumisen sekä tiimin vahvan tuen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin 220 Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksen opettajalle Wilma-tiedotteena. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin vuorovaikutuksen, aggression tunteen ja aggressiivisen käyttäytymisen sekä turvallisuuden osa-alueiden käsitteitä. Lisäksi tehtiin katsaus, miten temperamentti, lasten itsesäätelyn ja tunnetaitojen puute vaikuttaa aggressiivisten tilanteiden syntymiseen.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi varhaiskasvattajien ilmentämän monitasoisen ja laadukkaan vuorovaikutuksen olevan toiminnan ytimessä aggressiivisten tilanteiden ennaltaehkäisyssä ja turvallisuuden tunteen luomisessa. Lisäksi tarvitaan ammatillista osaamista ja toimintaa ohjaavia resursseja. Yhtenäinen arvopohjasta nouseva toimintakulttuuri luo mahdollisuuden toteuttaa fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja pedagogista turvallisuutta päiväkodin arjessa.
Tutkimuksen johtopäätöksissä todetaan, että turvallisuuden tunteen luomiseksi tarvitaan riittävä määrä koulutettuja, työhönsä sitoutuneita, läsnä olevia ja empaattisia varhaiskasvatuksen ammattilaisia, joilla on hyvät vuorovaikutustaidot. Turvallisuuden tunnetta luova varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri on lasta arvostava. Aggressiivisia tilanteita ennaltaehkäistään hyvällä lapsituntemuksella ja tilanteiden ennakoinnilla. Varhaiskasvattajat ovat ammattitaitoisia ja heillä on käytössään ennakoivaa menetelmäosaamista. Toimintakulttuuri ei salli kenenkään kiusaamista tai minkäänlaista satuttamista. Toimintakulttuuri on ammattilaisia työssään tukeva mahdollistaen riittävän määrän henkilöstöä, lisä- ja täydennyskoulutuksiin osallistumisen sekä tiimin vahvan tuen.