Hakaniemen à la carte -ravintoloiden markkinan ja kilpailutilanteen kartoitus
Lehikoinen, Antti (2024)
Lehikoinen, Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402052526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402052526
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona CMB Ravintolat -ravintolaryhmälle, joka suunnittelee Hakaniemen alueella, Helsingissä sijaitsevan ravintola Sävelen uudistamista. Toimeksiannossa tehtäväksi tuli tutkia Hakaniemen alueen à la carte -ravintoloiden markkinaa ja kilpailutilannetta ja koostaa tuloksista raportti.
Tietoperustassa on esitelty palveluiden markkinointistrategiat sekä segmentointi, kohdentaminen ja asemointi. Markkinointistrategioiden tarkastelu on pohjana kilpailijoiden toiminnan ymmärtämiselle ja luokittelulle sekä kilpailijoiden sijoittamiselle kilpailukenttään. Markkinointistrategioiden, segmentoinnin, kohdentamisen ja asemoinnin perusteiden ymmärtäminen ja hyödyntäminen auttaa toimeksiantajayritystä, kun se miettii uudistettavan ravintolan sijoittamista markkinaan. Tietoperustassa on käsitelty myös markkina-analyysiä ja sen eri osa-alueita. Tässä työssä erityisen huomion kohteena ovat kilpailuympäristön analyyseistä asiakasanalyysi ja kilpailija-analyysi.
Hakaniemen à la carte -ravintoloiden markkinaa kartoitettiin valitsemalla ensin tarkasteltava ravintolajoukko. Tarkastelun ulkopuolelle jätettiin muut kuin à la carte -ravintolat. Kartoituksessa käytettiin tutkimusmenetelminä havainnointia ja dokumenttianalyysiä. Kartoitus toteutettiin tekemällä havainnointikäyntejä ravintoloihin aikavälillä 23.9.2023-22.10.2023. Havainnoinnin kohteena olivat ravintoloiden asiakaskunta, ruoka ja juoma, henkilökunta ja palvelu, tilat sekä hinnoittelu. Dokumenttianalyysissä tutkittiin ravintoloiden www-sivuilta, sosiaalisen median kanavista sekä arviointipalveluista löytyvää tietoa ja dokumentteja. Näillä tiedoilla täydennettiin havainnoinnin avulla tehtyjä yhteenvetoja ravintoloista.
Työn tuloksena tehtiin yhteenveto ja vertailu koko tarkasteltavasta ravintolajoukosta ja Hakaniemen alueen ravintolamarkkinasta. Yksittäisiä ravintoloita ja niiden ominaisuuksia kuvattiin tarkemmin ravintolakohtaisissa raporteissa. Tulokset ja ravintolakohtaiset raportit koottiin toimeksiantajayritykselle luovutettavaan erilliseen raporttiin ja käytiin esittelemässä toimeksiantajalle marraskuussa 2023.
Opinnäytetyössä on esitetty tutkimuksen pohjalta ajatuksia ja ehdotuksia siitä, millaisille ravintoloille ja ravintolakonsepteille alueella voisi tällä hetkellä olla kysyntää ja mitkä vaihtoehdot nähdään kaikkein houkuttelevimmiksi uudistettavan ravintolan asemoinnissa. Opinnäytetyön tekemisessä päästiin sille asetettuihin tavoitteisiin niin aikataulullisesti kuin sisällöllisesti. Työn tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksessä uudistettavan ravintolan asemoinnin ja konseptin suunnittelussa.
Tietoperustassa on esitelty palveluiden markkinointistrategiat sekä segmentointi, kohdentaminen ja asemointi. Markkinointistrategioiden tarkastelu on pohjana kilpailijoiden toiminnan ymmärtämiselle ja luokittelulle sekä kilpailijoiden sijoittamiselle kilpailukenttään. Markkinointistrategioiden, segmentoinnin, kohdentamisen ja asemoinnin perusteiden ymmärtäminen ja hyödyntäminen auttaa toimeksiantajayritystä, kun se miettii uudistettavan ravintolan sijoittamista markkinaan. Tietoperustassa on käsitelty myös markkina-analyysiä ja sen eri osa-alueita. Tässä työssä erityisen huomion kohteena ovat kilpailuympäristön analyyseistä asiakasanalyysi ja kilpailija-analyysi.
Hakaniemen à la carte -ravintoloiden markkinaa kartoitettiin valitsemalla ensin tarkasteltava ravintolajoukko. Tarkastelun ulkopuolelle jätettiin muut kuin à la carte -ravintolat. Kartoituksessa käytettiin tutkimusmenetelminä havainnointia ja dokumenttianalyysiä. Kartoitus toteutettiin tekemällä havainnointikäyntejä ravintoloihin aikavälillä 23.9.2023-22.10.2023. Havainnoinnin kohteena olivat ravintoloiden asiakaskunta, ruoka ja juoma, henkilökunta ja palvelu, tilat sekä hinnoittelu. Dokumenttianalyysissä tutkittiin ravintoloiden www-sivuilta, sosiaalisen median kanavista sekä arviointipalveluista löytyvää tietoa ja dokumentteja. Näillä tiedoilla täydennettiin havainnoinnin avulla tehtyjä yhteenvetoja ravintoloista.
Työn tuloksena tehtiin yhteenveto ja vertailu koko tarkasteltavasta ravintolajoukosta ja Hakaniemen alueen ravintolamarkkinasta. Yksittäisiä ravintoloita ja niiden ominaisuuksia kuvattiin tarkemmin ravintolakohtaisissa raporteissa. Tulokset ja ravintolakohtaiset raportit koottiin toimeksiantajayritykselle luovutettavaan erilliseen raporttiin ja käytiin esittelemässä toimeksiantajalle marraskuussa 2023.
Opinnäytetyössä on esitetty tutkimuksen pohjalta ajatuksia ja ehdotuksia siitä, millaisille ravintoloille ja ravintolakonsepteille alueella voisi tällä hetkellä olla kysyntää ja mitkä vaihtoehdot nähdään kaikkein houkuttelevimmiksi uudistettavan ravintolan asemoinnissa. Opinnäytetyön tekemisessä päästiin sille asetettuihin tavoitteisiin niin aikataulullisesti kuin sisällöllisesti. Työn tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksessä uudistettavan ravintolan asemoinnin ja konseptin suunnittelussa.