Potilaan arvostava kohtaaminen ensihoidossa
Lappalainen, Elina; Mäkinen, Reetta (2024)
Lappalainen, Elina
Mäkinen, Reetta
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402052519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402052519
Tiivistelmä
Ensihoitajat kohtaavat työssään päivittäin erilaisia ihmisiä eri tilanteissa. Tässä opinnäytetyössä kerrotaan ensihoitajien näkökulmasta, millaisia asioita potilaan arvostavaan kohtaamiseen kuuluu. Arvostava kohtaaminen on muun muassa potilaan kuuntelemista, yksilöllistä huomiointia ja empaattista käytöstä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata potilaan arvostavaa kohtaamista ensihoidossa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, mistä arvostava kohtaaminen koostuu ensihoidossa ja jakaa sitä tietoa terveydenhuollon työntekijöille sekä alan opiskelijoille. Opinnäytetyö toteutettiin lähettämällä erään hyvinvointialueen ensihoitopalveluiden henkilökunnalle sähköinen kyselylomake. Kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä 52 henkilöä. Opinnäytetyössä hyödynnettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Kyselylomakkeessa oli avoimia ja strukturoituja kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, ja strukturoitujen kysymysten vastaukset kuvattiin prosentteina ja frekvensseinä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan potilaiden arvostava kohtaaminen ensihoidossa koostuu potilaan yksilöllisestä huomioimisesta ja ammattitaidon näkymisestä hoitotilanteissa. Vastaajien mielestä potilaan kohtaamiseen ensihoidossa vaikuttivat potilaiden erilaisuus, hälytystilanteiden erilaisuus ja hoitajan työkyky. Vastauksien mukaan kohtaamisen taidon edistämistapoja työyhteisössä olisivat hoitajien toimintatavat, kommunikaatio työyhteisössä ja koulutuksen lisääminen. Vastaajista jopa 83 % oli sitä mieltä, että arvostava kohtaaminen vaikuttaa paljon hoidon laatuun. Vastaajista 93 % koki erilaisten potilaiden kohtaamisen haastavana joskus. Vastaajista 57 % koki potilaan arvostavan kohtaamisen sujuvan työyhteisössään melko hyvin. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että potilaiden arvostavaa kohtaamista pidettiin erittäin tärkeänä asiana ja siihen toivottaisiinkin lisää koulutusta. Arvostavassa kohtaamisessa ilmenee kuitenkin myös erilaisia haasteita, joihin tulee hoitotyössä kiinnittää tulevaisuudessa huomiota.
Opinnäytetyön tulosten mukaan potilaiden arvostava kohtaaminen ensihoidossa koostuu potilaan yksilöllisestä huomioimisesta ja ammattitaidon näkymisestä hoitotilanteissa. Vastaajien mielestä potilaan kohtaamiseen ensihoidossa vaikuttivat potilaiden erilaisuus, hälytystilanteiden erilaisuus ja hoitajan työkyky. Vastauksien mukaan kohtaamisen taidon edistämistapoja työyhteisössä olisivat hoitajien toimintatavat, kommunikaatio työyhteisössä ja koulutuksen lisääminen. Vastaajista jopa 83 % oli sitä mieltä, että arvostava kohtaaminen vaikuttaa paljon hoidon laatuun. Vastaajista 93 % koki erilaisten potilaiden kohtaamisen haastavana joskus. Vastaajista 57 % koki potilaan arvostavan kohtaamisen sujuvan työyhteisössään melko hyvin. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että potilaiden arvostavaa kohtaamista pidettiin erittäin tärkeänä asiana ja siihen toivottaisiinkin lisää koulutusta. Arvostavassa kohtaamisessa ilmenee kuitenkin myös erilaisia haasteita, joihin tulee hoitotyössä kiinnittää tulevaisuudessa huomiota.