Ammatillisen opettajankoulutuksen merkitys toisen asteen ammatillisille opettajille
Matikainen, Satu (2024)
Matikainen, Satu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402052531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402052531
Tiivistelmä
Ammatillisten opettajien korkea koulutustaso, vahva pedagoginen osaaminen ja vuosien tuoma syvä substanssiosaaminen omalla alallaan vaikuttavat positiivisesti ammatillisen opettajan työn arvostukseen ja houkuttelevuuteen. Ammatillisten opettajien osaamisen ja opettajaidentiteetin kehittämistä on tutkittu ja arvioitu jo vuosia. Samoin Suomessa on pitkään kiinnitetty huomiota ammatillisten opettajien osaamisen parantamiseen ja opettajaidentiteetin vahvistamiseen, ja tätä työtä on jatkettu myös uusimpien koulutusuudistusten, muun muassa vuonna 2018 voimaan tulleen ammatillisen koulutuksen reformin myötä. Tutkimus- ja kehittämistyötä on kuitenkin tarpeen jatkaa yhä edelleen myös ammatillista opettajankoulutusta tarjoavissa korkeakouluissa ammatillisen koulutuksen ja opettajien ammattitaidon kehittymisen varmistamiseksi.
Tämän tutkimuksen kontekstina oli ammatillinen opettajankoulutus. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillinen opettajakoulutus on tukenut toisen asteen ammatillisen opettajan työtä, mikä opinnoissa on ollut suoraan siirrettävissä omaan opetustyöhön ja tukivatko opinnot oman opettajaidentiteetin vahvistumista tai rakentumista. Mielenkiintoista oli selvittää mitä sellaista opettajankoulutus sisälsi, mitä voidaan tuoda rikastuttamaan omaa ammatillista opettajuutta ja opetustyötä.
Tutkimus toteutettiin määrällisen tutkimusmenetelmän keinoin survey-tutkimuksena. Tutkimusotteeni on laadullinen, ja aineisto kerättiin Webropol-online-työkalulla laaditun kyselylomakkeen avulla. Kysely lähetettiin 265:lle Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän eri toimipisteissä ja eri aloilla toimiville ammatilliselle opettajalle. Vastauksia kyselyyn tuli 66 opettajalta. Vastanneet opettajat olivat suorittaneet opettajanopinnot vuosien 1984 ja 2023 aikana. Osalla vastanneista opinnot olivat vastaushetkellä vielä kesken. Pitkä ajanjakso tulee ottaa huomioon aineiston analyysissä ja johtopäätöksissä, sillä ammatillinen opettajankoulutus on käynyt vuosikymmenten saatossa läpi monenlaisia muutoksia ja on tänä päivänä hyvin erilainen kuin esimerkiksi vuonna 1984.
Tutkimuksessa nousi esiin, että yleisesti ottaen opettajankoulutuksen käyneet opettajat ovat olleet tyytyväisiä opintoihinsa. Vastaajista 71 % antoi opintojen kokonaisarvosanaksi 4 tai 5, eli olivat opintoihin erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä ja kokivat ne hyödyllisiksi. Vain 11 % vastaajista ei kokenut opintoja hyödyllisiksi ja antoivat opintojen yleisarvosanaksi matalimman arvion 1. Esiin nousi selkeästi myös opettajaidentiteetin rakentuminen opintojen aikana. Peräti 81 % vastaajista koki, että opinnot edistivät identiteetin rakentumista siinä määrin, että antoivat vastaukseksi arvon 4 tai 5. Ei siis ihme, että jopa 71 % vastaajista suosittelisi opintoja myös muille ja 72 % vastaajista koki opinnot hyödyllisiksi.
Tämän tutkimuksen kontekstina oli ammatillinen opettajankoulutus. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillinen opettajakoulutus on tukenut toisen asteen ammatillisen opettajan työtä, mikä opinnoissa on ollut suoraan siirrettävissä omaan opetustyöhön ja tukivatko opinnot oman opettajaidentiteetin vahvistumista tai rakentumista. Mielenkiintoista oli selvittää mitä sellaista opettajankoulutus sisälsi, mitä voidaan tuoda rikastuttamaan omaa ammatillista opettajuutta ja opetustyötä.
Tutkimus toteutettiin määrällisen tutkimusmenetelmän keinoin survey-tutkimuksena. Tutkimusotteeni on laadullinen, ja aineisto kerättiin Webropol-online-työkalulla laaditun kyselylomakkeen avulla. Kysely lähetettiin 265:lle Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän eri toimipisteissä ja eri aloilla toimiville ammatilliselle opettajalle. Vastauksia kyselyyn tuli 66 opettajalta. Vastanneet opettajat olivat suorittaneet opettajanopinnot vuosien 1984 ja 2023 aikana. Osalla vastanneista opinnot olivat vastaushetkellä vielä kesken. Pitkä ajanjakso tulee ottaa huomioon aineiston analyysissä ja johtopäätöksissä, sillä ammatillinen opettajankoulutus on käynyt vuosikymmenten saatossa läpi monenlaisia muutoksia ja on tänä päivänä hyvin erilainen kuin esimerkiksi vuonna 1984.
Tutkimuksessa nousi esiin, että yleisesti ottaen opettajankoulutuksen käyneet opettajat ovat olleet tyytyväisiä opintoihinsa. Vastaajista 71 % antoi opintojen kokonaisarvosanaksi 4 tai 5, eli olivat opintoihin erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä ja kokivat ne hyödyllisiksi. Vain 11 % vastaajista ei kokenut opintoja hyödyllisiksi ja antoivat opintojen yleisarvosanaksi matalimman arvion 1. Esiin nousi selkeästi myös opettajaidentiteetin rakentuminen opintojen aikana. Peräti 81 % vastaajista koki, että opinnot edistivät identiteetin rakentumista siinä määrin, että antoivat vastaukseksi arvon 4 tai 5. Ei siis ihme, että jopa 71 % vastaajista suosittelisi opintoja myös muille ja 72 % vastaajista koki opinnot hyödyllisiksi.