MERENKULUN SÄHKÖVOIMATEKNIIKAN HARJOITTELUN KEHITTÄMINEN
Gallos, Alexandros (2024)
Gallos, Alexandros
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072606
Tiivistelmä
Tutkimus käsitteli merenkulun sähkövoimatekniikan harjoittelujärjestelmän ja
kokemusten kehittämistä nykyisille ja tuleville tutkintoa opiskeleville. Tutkimus
toteutettiin toisen, kolmannen ja neljännen vuoden merenkulun sähkövoima tekniikan opiskelijoille kyselytutkimuksen muodossa. Opiskelijat pääsivät vas taamaan kyselyyn anonyymisti sähköpostilla lähetetyssä Google Forms -lin kissä, jossa vastaajille avautui 21 monivalinta- ja vapaan vastauksen kysy mystä. Kyselytutkimuksessa vastaajat pääsivät kertomaan heidän taustois taan, kokemuksistaan ja kehitysideoistaan merenkulun sähkövoimatekniikan
harjoittelun kehittämistä koskien.
Kyselytutkimuksen vastauksista saatiin selville, että harjoittelujärjestelmässä
on paljon hyviä piirteitä, joita opiskelijat arvostavat ja pitävät hyödyllisinä.
Tästä huolimatta kyselytuloksissa ilmeni paljon asioita, joissa harjoittelujärjes telmällä ja koululla on paljon kehitettävää. Opiskelijat ottivat esille esimerkiksi
tiedottamisen, harjoittelujen itsenäisen sopimisen, koulutuksen ennen harjoit telua sekä harjoittelujärjestelmän perustusten tuomisen nykypäivää vastaa vaksi. Suurimmat haasteet, joita merenkulun sähkövoimatekniikan opiskelijat
kokivat kyselytutkimuksessa, liittyivät siihen, ettei merenkulku ole monellekaan
houkutteleva vaihtoehto tulevaisuuden työpaikkana ja monet opiskelijat epä röivät jatkaa uraansa merillä.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada konkreettista tietoa siitä, millaisina opiskeli jat kokevat harjoittelujaksot ja miten he itse kehittäisivät niitä. Kyselytutkimuk sen vastausten perusteella kirjoitettiin analyysi, jossa käsiteltiin kyselytutki muksen vastauksia kolmesta eri näkökulmasta: opiskelijan, koulun ja harjoitte lujärjestelmän. Tutkimuksen tuloksena syntyi ytimekäs ja ajan tasalla oleva
analyysi, joka mahdollistaa selkeiden johtopäätösten tekemisen siitä, mitä
osa-alueita harjoittelujärjestelmässä tulisi kehittää merenkulun sähkövoima tekniikan opiskelijoiden omasta näkökulmasta.
kokemusten kehittämistä nykyisille ja tuleville tutkintoa opiskeleville. Tutkimus
toteutettiin toisen, kolmannen ja neljännen vuoden merenkulun sähkövoima tekniikan opiskelijoille kyselytutkimuksen muodossa. Opiskelijat pääsivät vas taamaan kyselyyn anonyymisti sähköpostilla lähetetyssä Google Forms -lin kissä, jossa vastaajille avautui 21 monivalinta- ja vapaan vastauksen kysy mystä. Kyselytutkimuksessa vastaajat pääsivät kertomaan heidän taustois taan, kokemuksistaan ja kehitysideoistaan merenkulun sähkövoimatekniikan
harjoittelun kehittämistä koskien.
Kyselytutkimuksen vastauksista saatiin selville, että harjoittelujärjestelmässä
on paljon hyviä piirteitä, joita opiskelijat arvostavat ja pitävät hyödyllisinä.
Tästä huolimatta kyselytuloksissa ilmeni paljon asioita, joissa harjoittelujärjes telmällä ja koululla on paljon kehitettävää. Opiskelijat ottivat esille esimerkiksi
tiedottamisen, harjoittelujen itsenäisen sopimisen, koulutuksen ennen harjoit telua sekä harjoittelujärjestelmän perustusten tuomisen nykypäivää vastaa vaksi. Suurimmat haasteet, joita merenkulun sähkövoimatekniikan opiskelijat
kokivat kyselytutkimuksessa, liittyivät siihen, ettei merenkulku ole monellekaan
houkutteleva vaihtoehto tulevaisuuden työpaikkana ja monet opiskelijat epä röivät jatkaa uraansa merillä.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada konkreettista tietoa siitä, millaisina opiskeli jat kokevat harjoittelujaksot ja miten he itse kehittäisivät niitä. Kyselytutkimuk sen vastausten perusteella kirjoitettiin analyysi, jossa käsiteltiin kyselytutki muksen vastauksia kolmesta eri näkökulmasta: opiskelijan, koulun ja harjoitte lujärjestelmän. Tutkimuksen tuloksena syntyi ytimekäs ja ajan tasalla oleva
analyysi, joka mahdollistaa selkeiden johtopäätösten tekemisen siitä, mitä
osa-alueita harjoittelujärjestelmässä tulisi kehittää merenkulun sähkövoima tekniikan opiskelijoiden omasta näkökulmasta.
