HEI ME LIIKUTAAN! : Sosioemotionaalisten taitojen harjoittaminen leikin ja liikunnan avulla
Prest, Linda; Virkkala, Sonja (2014)
Prest, Linda
Virkkala, Sonja
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715772
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme oli projektiopinnäytetyö, joka sijoittui Kaustisella sijaitsevaan Lähdehaan päiväkotiin. Projektimme tavoitteena oli harjoittaa sosioemotionaalisia taitoja liikuntaleikkien avulla, ja näin lisätä lasten positiivista suhtautumista liikkumiseen. Projektin kohderyhmänä oli Lähdehaan päiväkodin 3-5-vuotiaiden ryhmä. Opinnäytetyömme sisälsi toiminnallisen osuuden, joka toteutettiin liikuntaleikki-interventioina.
Opinnäytetyömme aihe lähti työelämän tarpeesta. Kaustisella Lähdehaan päiväkodin henkilökunta koki, että heillä oli tarve liikunnan lisäämiseen päiväkodin arjessa, ja he toivoivat että saisivat vetämämme projektin avulla ideoita liikunnan monipuolistamiseen. Oppimistavoitteenamme oli saada kokemusta projektin suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista.
Järjestämämme liikuntaleikki-interventiot toteutettiin lasten taidot huomioiden. Lisäksi lapsilla oli mahdollisuus vapaaehtoisesti osallistua tuokioihin. Lapsille mielestämme haastavinta oli kuuntelu ja keskittyminen. Myös vuoron odottaminen oli useimmille lapsille haastavaa. Tärkeänä tavoitteena lasten kannalta oli se, että lapsi havaitsisi että liikkua voi erilaisten leikkien avulla ja omien taitojensa mukaisesti.
Opinnäytetyömme aihe lähti työelämän tarpeesta. Kaustisella Lähdehaan päiväkodin henkilökunta koki, että heillä oli tarve liikunnan lisäämiseen päiväkodin arjessa, ja he toivoivat että saisivat vetämämme projektin avulla ideoita liikunnan monipuolistamiseen. Oppimistavoitteenamme oli saada kokemusta projektin suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista.
Järjestämämme liikuntaleikki-interventiot toteutettiin lasten taidot huomioiden. Lisäksi lapsilla oli mahdollisuus vapaaehtoisesti osallistua tuokioihin. Lapsille mielestämme haastavinta oli kuuntelu ja keskittyminen. Myös vuoron odottaminen oli useimmille lapsille haastavaa. Tärkeänä tavoitteena lasten kannalta oli se, että lapsi havaitsisi että liikkua voi erilaisten leikkien avulla ja omien taitojensa mukaisesti.