Fossan seudun julkisten liikennepalveluiden nykytilan selvitys
Laurila, Johanna (2024)
Laurila, Johanna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072596
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on kuvata ja kartoittaa Forssan seudun julkisten liikennepalveluiden nykytilaa. Opinnäytetyön tilaajana toimii Forssan Yrityskehitys Oy. Opinnäytetyön tarkoitus on kerätä käyttäjäkokemuksia ja löytää keinoja sille, miten seudun julkisten liikennepalveluiden houkuttelevuutta olisi mahdollista lisätä ja käyttöastetta kasvattaa. Toiminnallinen osuus koostuu anonyymisti kerätyistä haastatteluista, ryhmähaastatteluista sekä käyttäjäkyselyistä. Käyttäjien toiveet kootaan yhteen ja esitetään anonyymisti koostettuna. Valmis aineisto toimitetaan toimeksiantajalle sähköisessä muodossa.
Linja-autoala on kovassa muutoksessa ja raideliikennettä Forssan seudulla ei juurikaan ole. Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen edellyttää toimenpiteitä myös julkisen liikenteen osalta. Kanta-Hämeen liikennejärjestelmäsuunnitelmassa vuodelle 2040, todetaan seudun olevan todella vaikeassa tilanteessa. Suomen kasvukäytävä takaa Hämeenlinnan ja Riihimäen seutujen saavutettavuuden, mutta Forssan seutu on haaste. Rautatieyhteyden puute korostaa valtatien 2 merkitystä.
Forssan seudun julkisten liikennepalveluiden nykytila koettiin haastattelujen ja kyselytutkimukseen vastanneiden ihmisten keskuudessa heikoksi. Monen vastaajan mielestä ”julkista liikennettä ei käytännössä ole”. Paikallisliikenne ja liikenne lähialueille päättyy arkisin kello 17 jälkeen ja viikonloppuisin sitä ei ole käytännössä lainkaan. Yhteydet Turkuun ja Helsinkiin koettiin jossain määrin riittäviksi, mutta paikallisliikenne, yhteydet Tampereelle, työmatkayhteys Hämeenlinnaan sekä yhteydet lähikuntiin, kuten Tammelaan, Ypäjälle, Jokioisille tai Humppilan juna-asemalle koettiin puutteellisiksi tai huonoiksi.
Aluelippujen kuukausihinnat ovat kohtuullisia, mikäli palvelua pystyy käyttämään määrällisesti paljon. Halvimman aluelipun hinta on 61 € ja laajemman 91 € kuukaudessa. Kaukana keskustasta asuville ihmisille yhteyksien tarjonta on heikompaa, ja heidän mielestään lippujen hinta oli korkea. Jos liikennöivien linjojen vuoroväliä voitaisiin lisätä, linjoja kohdentaa tarkemmin ja tihentää, aluelippujen käyttäjien määrä todennäköisesti kasvaisi. Aikataulujen selkeyttäminen ja kutsuliikennepalvelun lisääminen lisäisivät todennäköisesti julkisten liikennepalveluiden houkuttelevuutta.
Linja-autoala on kovassa muutoksessa ja raideliikennettä Forssan seudulla ei juurikaan ole. Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen edellyttää toimenpiteitä myös julkisen liikenteen osalta. Kanta-Hämeen liikennejärjestelmäsuunnitelmassa vuodelle 2040, todetaan seudun olevan todella vaikeassa tilanteessa. Suomen kasvukäytävä takaa Hämeenlinnan ja Riihimäen seutujen saavutettavuuden, mutta Forssan seutu on haaste. Rautatieyhteyden puute korostaa valtatien 2 merkitystä.
Forssan seudun julkisten liikennepalveluiden nykytila koettiin haastattelujen ja kyselytutkimukseen vastanneiden ihmisten keskuudessa heikoksi. Monen vastaajan mielestä ”julkista liikennettä ei käytännössä ole”. Paikallisliikenne ja liikenne lähialueille päättyy arkisin kello 17 jälkeen ja viikonloppuisin sitä ei ole käytännössä lainkaan. Yhteydet Turkuun ja Helsinkiin koettiin jossain määrin riittäviksi, mutta paikallisliikenne, yhteydet Tampereelle, työmatkayhteys Hämeenlinnaan sekä yhteydet lähikuntiin, kuten Tammelaan, Ypäjälle, Jokioisille tai Humppilan juna-asemalle koettiin puutteellisiksi tai huonoiksi.
Aluelippujen kuukausihinnat ovat kohtuullisia, mikäli palvelua pystyy käyttämään määrällisesti paljon. Halvimman aluelipun hinta on 61 € ja laajemman 91 € kuukaudessa. Kaukana keskustasta asuville ihmisille yhteyksien tarjonta on heikompaa, ja heidän mielestään lippujen hinta oli korkea. Jos liikennöivien linjojen vuoroväliä voitaisiin lisätä, linjoja kohdentaa tarkemmin ja tihentää, aluelippujen käyttäjien määrä todennäköisesti kasvaisi. Aikataulujen selkeyttäminen ja kutsuliikennepalvelun lisääminen lisäisivät todennäköisesti julkisten liikennepalveluiden houkuttelevuutta.
