Myyjien osaamistarpeiden kartoitus työn sisältöjen muuttuessa
Juvas, Maria (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402092735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402092735
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni kehitettiin ja pilotoitiin työkalua myyjien osaamisen kartoittamisen ja henkilöstön kehittämisen tueksi. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä suuren erikoiskaupanalalla toimivan yrityksen vähittäismyynnin kanssa.
Kyselytyökalu myyjien osaamistarpeiden kartoittamiseen rakentuu yrityksen käytössä olevalle perehdytysohjelmalle, kaupan alan tulevaisuusarvioihin ja esihenkilöiden näkemyksiin kehitystarpeista. Työkalua pilotoitiin toteuttamalla osaamistarpeiden kartoitus sähköisenä kyselynä yhdessä myymäläketjussa. Vastaajat kokivat hallitsevansa osa-alueet, jotka liittyvät käytännön myyntityöhön ja tuotteisiin. Toiseksi vahvimmin myyjät vastasivat hallitsevansa päätehtävässä onnistumista tukevat työtehtävät. Kartoituksessa tuli esiin, että uusissa tehtävissä, joita ei ole vielä otettu perehdytysohjelmaan mukaan, ilmeni epävarmuutta.
Kartoitus oli kokeilu kyselytyökalun toimivuudesta. Perehdytystarpeiden selvittämisen avulla yritys voi kohdentaa täydentävää koulutusta ja panostaa perehdytyksessä ja työnopastuksessa oikeisiin asioihin. Kyselyä voi hyödyntää myös ennen kehityskeskustelua apuna pohdintaan, jotta työntekijä muistaa ottaa esille työn eri aihealueita keskustelussa.
Kyselytyökalu myyjien osaamistarpeiden kartoittamiseen rakentuu yrityksen käytössä olevalle perehdytysohjelmalle, kaupan alan tulevaisuusarvioihin ja esihenkilöiden näkemyksiin kehitystarpeista. Työkalua pilotoitiin toteuttamalla osaamistarpeiden kartoitus sähköisenä kyselynä yhdessä myymäläketjussa. Vastaajat kokivat hallitsevansa osa-alueet, jotka liittyvät käytännön myyntityöhön ja tuotteisiin. Toiseksi vahvimmin myyjät vastasivat hallitsevansa päätehtävässä onnistumista tukevat työtehtävät. Kartoituksessa tuli esiin, että uusissa tehtävissä, joita ei ole vielä otettu perehdytysohjelmaan mukaan, ilmeni epävarmuutta.
Kartoitus oli kokeilu kyselytyökalun toimivuudesta. Perehdytystarpeiden selvittämisen avulla yritys voi kohdentaa täydentävää koulutusta ja panostaa perehdytyksessä ja työnopastuksessa oikeisiin asioihin. Kyselyä voi hyödyntää myös ennen kehityskeskustelua apuna pohdintaan, jotta työntekijä muistaa ottaa esille työn eri aihealueita keskustelussa.