Neppari-toiminnan kehittäminen Huittisissa
Kranni, Henna (2014)
Kranni, Henna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815847
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli Neppari-toiminnan kehittäminen Huittisissa toimintatutkimuksellisella työotteella. Osallistuin Neppari-ryhmätoiminnan ohjaamiseen keväällä 2014.
Neppari-toiminta on ennaltaehkäisevä matalankynnyksen palvelu lapsiperheille. Palvelua tarjotaan varhaiskasvatuksen, lastenneuvolan ja perheneuvolan asiakkaana olevien 5-vuotiaiden lasten perheille. Toiminnan tavoitteena on käyttäytymisen säätelyyn ja sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeuksiin liittyvän tiedon jakaminen ja yhteisten toimintamallien rakentaminen sekä harjoitteleminen käytännössä.
Opinnäytetyöni oli toiminnallinen ja projektina kolmivaiheinen. Vaiheet toteutuivat osin limittäin ja peräkkäin. Vaiheet olivat ryhmänohjaus, toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksen tekeminen ja opinnäytetyöraportin kirjoittaminen.
Opinnäytetyöni teoreettinen osuus kuvaa moniammatillisen yhteistyön ja verkostotyön merkitystä sekä neuropsykiatrian osaamisen, perhetyön ja kasvatuskumppanuuden ilmenemistä varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuuden tarkoituksena on perustella aiheen ajankohtaisuutta sekä tärkeyttä osana varhaiskasvatusta ja koko hyvinvointijärjestelmää.
Opinnäytetyön tuotoksena tein käsikirjan ryhmätoimintaa varten. Käsikirjan on tarkoitus helpottaa Neppari-toiminnan suunnittelua ja järjestämistä sekä luoda yhtenäinen ymmärrys ja linja kerhon toiminnalle Huittisissa.
Neppari-toiminta on ennaltaehkäisevä matalankynnyksen palvelu lapsiperheille. Palvelua tarjotaan varhaiskasvatuksen, lastenneuvolan ja perheneuvolan asiakkaana olevien 5-vuotiaiden lasten perheille. Toiminnan tavoitteena on käyttäytymisen säätelyyn ja sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeuksiin liittyvän tiedon jakaminen ja yhteisten toimintamallien rakentaminen sekä harjoitteleminen käytännössä.
Opinnäytetyöni oli toiminnallinen ja projektina kolmivaiheinen. Vaiheet toteutuivat osin limittäin ja peräkkäin. Vaiheet olivat ryhmänohjaus, toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksen tekeminen ja opinnäytetyöraportin kirjoittaminen.
Opinnäytetyöni teoreettinen osuus kuvaa moniammatillisen yhteistyön ja verkostotyön merkitystä sekä neuropsykiatrian osaamisen, perhetyön ja kasvatuskumppanuuden ilmenemistä varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuuden tarkoituksena on perustella aiheen ajankohtaisuutta sekä tärkeyttä osana varhaiskasvatusta ja koko hyvinvointijärjestelmää.
Opinnäytetyön tuotoksena tein käsikirjan ryhmätoimintaa varten. Käsikirjan on tarkoitus helpottaa Neppari-toiminnan suunnittelua ja järjestämistä sekä luoda yhtenäinen ymmärrys ja linja kerhon toiminnalle Huittisissa.