Tietoliikenneasiantuntijan päiväkirja
Myllykangas, Topias (2024)
Myllykangas, Topias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402102768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402102768
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on päiväkirjamuotoinen ja se muodostuu kahdeksan viikon seurantajaksosta. Seurantajakson aikana kuvaan tietoliikenneasiantuntijan päivittäisiä työtehtäviä, haasteita ja kehitystä suuressa ICT-palveluita tarjoavassa organisaatiossa. Jokaisen viikon päätteeksi päiväkirjamerkintöjä analysoidaan ja työtehtäviä avataan lähteiden avulla.
Päiväkirjan tavoite on edistää ammatillista kasvua. Ammatillista kasvua seurataan kolmen ammatillisen kehittymisen tavoitteen avulla. Tavoitteiksi valikoitui paremman ymmärryksen saaminen infrastruktuurista ja käytetyistä tietoliikenneratkaisuista sekä kuormanjaon oppiminen. Lisäksi työn aikana seurataan muutosta työtehtävissä tikettien ratkaisemisesta enempi projekteissa mukana olemiseen.
Tietoliikenneasiantuntijan työtehtäviin kuuluu asiakkailta tulleiden työpyyntöjen ja tikettien ratkaiseminen, organisaation tietoliikenneinfrastruktuurin ylläpitäminen ja projektityöskentely. Yleisiä työpyyntöjä ovat palomuuriavaukset, aliverkkojen varaaminen, kytkinkonfiguraatiot ja vianselvitys. Projektit sisältävät samoja työtehtäviä, mutta ovat laajempia kokonaisuuksia, kuin yksittäiset tiketit.
Ammatillinen kasvu toteutui kahdeksan viikon aikana kaikissa kolmessa tavoitteessa sekä projekteihin liittyminen onnistui. Ensimmäisillä viikoilla tapahtui edistymistä infrastruktuurissa ja tietoliikenneratkaisuissa. Viikoilla kuusi ja kahdeksan asiantuntija oppi kuinka kuormanjako on järjestetty organisaatiossa.
Päiväkirjan tavoite on edistää ammatillista kasvua. Ammatillista kasvua seurataan kolmen ammatillisen kehittymisen tavoitteen avulla. Tavoitteiksi valikoitui paremman ymmärryksen saaminen infrastruktuurista ja käytetyistä tietoliikenneratkaisuista sekä kuormanjaon oppiminen. Lisäksi työn aikana seurataan muutosta työtehtävissä tikettien ratkaisemisesta enempi projekteissa mukana olemiseen.
Tietoliikenneasiantuntijan työtehtäviin kuuluu asiakkailta tulleiden työpyyntöjen ja tikettien ratkaiseminen, organisaation tietoliikenneinfrastruktuurin ylläpitäminen ja projektityöskentely. Yleisiä työpyyntöjä ovat palomuuriavaukset, aliverkkojen varaaminen, kytkinkonfiguraatiot ja vianselvitys. Projektit sisältävät samoja työtehtäviä, mutta ovat laajempia kokonaisuuksia, kuin yksittäiset tiketit.
Ammatillinen kasvu toteutui kahdeksan viikon aikana kaikissa kolmessa tavoitteessa sekä projekteihin liittyminen onnistui. Ensimmäisillä viikoilla tapahtui edistymistä infrastruktuurissa ja tietoliikenneratkaisuissa. Viikoilla kuusi ja kahdeksan asiantuntija oppi kuinka kuormanjako on järjestetty organisaatiossa.