Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Työntekijöiden kokemus työn hallinnan toteutumisesta hallinnollisessa työssä

Horsmanheimo, Mia (2024)

 
Avaa tiedosto
Horsmanheimo_Mia.pdf (1011.Kt)
Lataukset: 


Horsmanheimo, Mia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402122832
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hallinnollista työtä tekeviltä työntekijöiltä heidän kokemuksiaan työn hallinnan toteutumisesta. Työn tavoitteena oli saada kuva siitä, minkälaiset vaikutusmahdollisuudet tutkittavilla työssään on, mitkä tekijät edistävät työn hallinnan kokemusta ja mitkä heikentävät sitä.

Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan yleisesti käsitettä työn hallinta sekä perehdytään siihen liittyviin alakäsitteisiin, joita ovat itsensä johtaminen, aivotyö, ajanhallinta, priorisointi, kuormitustekijät ja työhyvinvointi. Teoreettinen sisältö koostuu niin kansainvälisistä kuin suomenkielisistä artikkeleista ja tutkimuksista, kirjallisuudesta sekä verkkojulkaisuista.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta ja aineistonkeruumenetelmänä kyselyä. Analysointi tapahtui teemoittelun ja ristiintaulukoinnin keinoin teoriaohjaavasta näkökulmasta käsin.

Opinnäytetyön tuloksien mukaan työn hallinnan kokemus on kohderyhmällä hyvällä mallilla ja toteutuu työssä. Työtehtävien priorisointi tapahtui kaikilta luonnollisesti, ja jokainen koki vaikutusmahdollisuutensa suurimmiksi itse tekemänsä työn laadun suhteen. Kollegat ja asiakaskontaktit toimivat työssä niin viihtyvyyttä kuin hyvinvointia edistävinä tekijöinä. Työn hallinnan kokemusta heikentäviä tekijöitä olivat muun muassa kiire, resurssipula ja
keskeytykset. Myös esimiehen ymmärrystä ja työstä saatua palautetta toivottiin työn tueksi lisää.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste