Muistihoitotyössä jaksaminen: muistiyksikön henkilöstön työhyvinvoinnin lisääminen jatkuvan koulutuksen avulla
Aro-Panula, Kaisa (2024)
Aro-Panula, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402072657
Tiivistelmä
Muistiyksikön hoitohenkilöstön (N=29) työhyvinvointia lisääviä ja heikentäviä tekijöitä kartoitettiin henkilöstön kehittämistilaisuudessa syksyllä 2022. Henkilöstölle esitettiin ryhmähaastattelussa/ryhmäkeskustelussa kaksi kysymystä: Mitkä tekijät lisäävät työhyvinvointiasi? ja Mitkä tekijät heikentävät työhyvinvointiasi? Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Aineiston analyysissä muodostettiin kuusi työhyvinvointia lisäävien tekijöiden yläluokkaa: ympäristö ja yhteisö, pätevyys ja sopivuus, puitteet, toimintatavat, työvälineet sekä luottamus. Työhyvinvointia heikentävistä tekijöistä muodostettiin kahdeksan yläluokkaa: henkilöstömitoitus, tilanteet, ihmiset, asenteet, työn sujumattomuus, sitoutumattomuus, riskitekijät ja ulkopuoliset tekijät.
Henkilöstön työhyvinvointia parantamaan suunniteltiin kerättyjen tietojen ja teoriatiedon pohjalta muistiyksikön tarpeiden mukainen työhyvinvointia edistävä vuosikello jatkuvien koulutusten pohjaksi. Vuosikellon aiheiksi nousivat: hyvä työilmapiiri, oppimista tukeva ilmapiiri, työyhteisön avoimuus ja vaikuttamismahdollisuudet, yhteiset toimintatavat, vastuu työvälineistä, usko ja luottamus, joustavuus ja resurssien siirrettävyys, vuorovaikutuksen paraneminen, työn tuunaaminen, ohjeet yllättäviin tilanteisiin sekä työtovereiden tuki.
Aineiston analyysissä muodostettiin kuusi työhyvinvointia lisäävien tekijöiden yläluokkaa: ympäristö ja yhteisö, pätevyys ja sopivuus, puitteet, toimintatavat, työvälineet sekä luottamus. Työhyvinvointia heikentävistä tekijöistä muodostettiin kahdeksan yläluokkaa: henkilöstömitoitus, tilanteet, ihmiset, asenteet, työn sujumattomuus, sitoutumattomuus, riskitekijät ja ulkopuoliset tekijät.
Henkilöstön työhyvinvointia parantamaan suunniteltiin kerättyjen tietojen ja teoriatiedon pohjalta muistiyksikön tarpeiden mukainen työhyvinvointia edistävä vuosikello jatkuvien koulutusten pohjaksi. Vuosikellon aiheiksi nousivat: hyvä työilmapiiri, oppimista tukeva ilmapiiri, työyhteisön avoimuus ja vaikuttamismahdollisuudet, yhteiset toimintatavat, vastuu työvälineistä, usko ja luottamus, joustavuus ja resurssien siirrettävyys, vuorovaikutuksen paraneminen, työn tuunaaminen, ohjeet yllättäviin tilanteisiin sekä työtovereiden tuki.