Simulaattoreiden käyttö Puolustusvoimien C-luokan ajo-opetuksessa
Mononen, Anssi (2024)
Mononen, Anssi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402102769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402102769
Tiivistelmä
Puolustusvoimat kouluttaa vuosittain noin 3000 raskaan liikenteen kuljettajaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa simulaattoreiden käytön vaikutuksista PVC-luokan ajo-opetukseen. Tavoitteena oli selvittää simulaattoriopetuksella saatavat hyödyt oppimisen ja kustannusvaikutusten näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa kuljettajakoulutuskeskuksille suositus sopivasta simulaattoriopetuksen määrästä ja opetusaiheista.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tietoa tuotettiin dokumenttianalyysillä, haastatteluilla ja teemahaastatteluilla. Puolustusvoimien kuljettajakoulutusalan henkilöstölle suunnatulla haastattelututkimuksella tuotettiin tietoa koulutuksen nykytilasta ja simulaattoriopetuksen toimintamahdollisuuksista Puolustusvoimien toimintaympäristössä.
Tutkimuksen tuloksena oli, että simulaattoreita tulee hyödyntää ryhmän 2 ajokorttiopetuksessa ensisijaisesti muun opetuksen tukena ajo-opetuksen korvaamisen sijaan. Simulaattoreiden käyttö vaikuttaa kustannuksiin laskevasti tai korottavasti toteutustavan mukaan. Tutkimushavaintona todettiin tarve päivittää opetussuunnitelmia, simulaattoreiden hyväksymisprosessia sekä simulaattoreiden opetuskäytön ohjeistusta.
Johtopäätöksenä todettiin, että simulaattoreilla on mahdollista kehittää Puolustusvoimien kuljettajaopetusta ja -koulutusta. Käyttämällä simulaattoreita muun opetuksen tukena voidaan monipuolistaa ja tehostaa oppimista sekä vähentää kalustovaurioita ja vahinkoja. Simulaattorit voivat toteutustavan mukaan olla kustannustehokas tapa lisätä koulutuksen määrää. Kuljettajakoulutuskeskusten tulisi tarpeen mukaan harkita ja selvittää mahdollisuutta hyödyntää simulaattoreita kuljettajaopetuksessa ja -koulutuksessa. Puolustusvoimien tulisi päivittää opetussuunnitelmat ja parantaa kuljetusalan simulaattoriopetukseen liittyvää ohjeistusta.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tietoa tuotettiin dokumenttianalyysillä, haastatteluilla ja teemahaastatteluilla. Puolustusvoimien kuljettajakoulutusalan henkilöstölle suunnatulla haastattelututkimuksella tuotettiin tietoa koulutuksen nykytilasta ja simulaattoriopetuksen toimintamahdollisuuksista Puolustusvoimien toimintaympäristössä.
Tutkimuksen tuloksena oli, että simulaattoreita tulee hyödyntää ryhmän 2 ajokorttiopetuksessa ensisijaisesti muun opetuksen tukena ajo-opetuksen korvaamisen sijaan. Simulaattoreiden käyttö vaikuttaa kustannuksiin laskevasti tai korottavasti toteutustavan mukaan. Tutkimushavaintona todettiin tarve päivittää opetussuunnitelmia, simulaattoreiden hyväksymisprosessia sekä simulaattoreiden opetuskäytön ohjeistusta.
Johtopäätöksenä todettiin, että simulaattoreilla on mahdollista kehittää Puolustusvoimien kuljettajaopetusta ja -koulutusta. Käyttämällä simulaattoreita muun opetuksen tukena voidaan monipuolistaa ja tehostaa oppimista sekä vähentää kalustovaurioita ja vahinkoja. Simulaattorit voivat toteutustavan mukaan olla kustannustehokas tapa lisätä koulutuksen määrää. Kuljettajakoulutuskeskusten tulisi tarpeen mukaan harkita ja selvittää mahdollisuutta hyödyntää simulaattoreita kuljettajaopetuksessa ja -koulutuksessa. Puolustusvoimien tulisi päivittää opetussuunnitelmat ja parantaa kuljetusalan simulaattoriopetukseen liittyvää ohjeistusta.