Rakentamista säätelevä lainsäädäntö kehyksenä rakennusjärjestyksen uudistamiselle
Vänskä, Ossi (2024)
Vänskä, Ossi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402122815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402122815
Tiivistelmä
Lukuisten pykälämuutosten tuloksena maankäyttö- ja rakennuslaista 132/1999 tuli vaikeaselkoinen ja ajastaan jälkeenjäänyt säädöskokoelma. Viiden vuoden työn tuloksena yhtä lakia korvaamaan hyväksyttiin erilliset ra-kentamista ja alueidenkäyttöä säätelevät ja 1.1.2025 lainvoimaiset lait L 751/2023 ja L 752/2023 sekä raken-tamisen päästöjä pienentävät ja digitalisaatiota edistävät lait.
Uudistuksen myötä jokaisen kunnan on uudistettava lyhyellä varoitusajalla oman alueensa rakennusjärjestys. Työn suorittamista vaikeuttaa keskeisten rakennusjärjestystä säätelevien asetusten puuttuminen ja lakipykäliin muutosten valmistuminen vasta vuonna 2024.
Laukaan kunnan nykyistä rakennusjärjestystä peilattiin uudistuviin määräyksiin. Kunta on sitoutunut noudat-tamaan Keski-Suomen maakuntakaavaa ja tekee kiinteää yhteistyötä Jyväskylän kaupunkiseudun kuntien kanssa. Kuitenkin uudistuvan rakennusjärjestyksen tulisi soveltaa lain vaatimukset oman kunnan tarpeita pal-velevaksi oppaaksi.
Lakiuudistuksen ja kunnan rakennusjärjestyksen välisen suhteen hahmottaminen vaati perehtymistä uudistus-prosessia käsitteleviin asiakirjoihin ja prosessista annettuihin lausuntoihin. Laukaan rakennusjärjestyksen päi-vittämistarpeen tunnistamiseksi koottiin tietoa siitä, mihin lakimuutos kohdistuu ja mitä päivittämistä tukevia toimenpiteitä on jo vireillä. Varsinaisen esityksen laatiminen edellyttää moniammatillista työryhmää.
Rakennusjärjestysten käytettävyyttä arvioitaessa on vaadittu aitoa kuntakohtaisuutta. Asian korjaamiseksi kysyttiin, ketä rakennusjärjestys palvelee. Vaihtoehtoisena ratkaisuna esitettiin rakennusjärjestyksen raken-teen muuttamista asiakirjaksi, jonka osat olisivat (i) ajantasainen infotaulu, (ii) kunnan esittely rakentamisvi-ranomaisena, (iii) ohjeet rakentamista suunnittelevalle ja (iv) liitteet.
Uudistuksen myötä jokaisen kunnan on uudistettava lyhyellä varoitusajalla oman alueensa rakennusjärjestys. Työn suorittamista vaikeuttaa keskeisten rakennusjärjestystä säätelevien asetusten puuttuminen ja lakipykäliin muutosten valmistuminen vasta vuonna 2024.
Laukaan kunnan nykyistä rakennusjärjestystä peilattiin uudistuviin määräyksiin. Kunta on sitoutunut noudat-tamaan Keski-Suomen maakuntakaavaa ja tekee kiinteää yhteistyötä Jyväskylän kaupunkiseudun kuntien kanssa. Kuitenkin uudistuvan rakennusjärjestyksen tulisi soveltaa lain vaatimukset oman kunnan tarpeita pal-velevaksi oppaaksi.
Lakiuudistuksen ja kunnan rakennusjärjestyksen välisen suhteen hahmottaminen vaati perehtymistä uudistus-prosessia käsitteleviin asiakirjoihin ja prosessista annettuihin lausuntoihin. Laukaan rakennusjärjestyksen päi-vittämistarpeen tunnistamiseksi koottiin tietoa siitä, mihin lakimuutos kohdistuu ja mitä päivittämistä tukevia toimenpiteitä on jo vireillä. Varsinaisen esityksen laatiminen edellyttää moniammatillista työryhmää.
Rakennusjärjestysten käytettävyyttä arvioitaessa on vaadittu aitoa kuntakohtaisuutta. Asian korjaamiseksi kysyttiin, ketä rakennusjärjestys palvelee. Vaihtoehtoisena ratkaisuna esitettiin rakennusjärjestyksen raken-teen muuttamista asiakirjaksi, jonka osat olisivat (i) ajantasainen infotaulu, (ii) kunnan esittely rakentamisvi-ranomaisena, (iii) ohjeet rakentamista suunnittelevalle ja (iv) liitteet.