Hankintaprosessin mallintaminen
Kallio, Karel (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402132863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402132863
Tiivistelmä
Fortum Recycling & Waste planning–osastolla oli tarvetta palveluhankintaprosessin nykytilan selvittämiselle. Osasto vastaa vaarallisten, tavanomaisten jätteiden ja kierrätyspolttoaineiden sekä kuitujen kierrättämisestä. Osasto vastaa hankintojen lisäksi myös asiakassuhteiden hallinnasta ja varastojen ohjauksesta.
Tavoitteena oli selvittää tarkka prosessikuvaus eri palveluiden hankinnasta sekä löytää kehityskohteita. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistoa kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla.
Haastatteluista selvisi prosessin rakenne ja eri prosessin vaiheet. Havainnoimalla saatiin lisää tietoa ja ymmärrystä, miten jokainen prosessin vaihe suoritetaan. Tutkimuskysymyksiin haettiin myös teoreettisia vastauksia kirjallisuuden avulla.
Tutkimustuloksen pohjalta syntyi prosessikaavio ja prosessiohje, joita toimeksiantaja voi käyttää hyväkseen. Hankintaprosessista löytyi kuusi eri prosessin vaihetta ja prosessin vaiheita tarkasteltiin neljässä eri kategoriassa. Kategorioiksi valittiin logistiikka ja kuljetus-, varasto-, urakointi ja yleinen palveluhankinta. Prosessin vaiheita olivat tarpeen määrittely, toimittajan valinta, sopimus, palvelun aloitus, laskutus ja seuranta.
Prosessin nykytilasta löytyi kehityskohteita, joita toimeksiantaja voi pohtia. Kehitysehdotuksia olivat hankintatoimen keskittäminen siitä vastaavalle toimelle tai henkilöille. Työn tuloksena toimeksiantajaa myös ehdotettiin kehittämään mittareita toimittajan toiminnalle ja kehittämään varastointisaldojen paikkansapitävyyttä.
Tavoitteena oli selvittää tarkka prosessikuvaus eri palveluiden hankinnasta sekä löytää kehityskohteita. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistoa kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla.
Haastatteluista selvisi prosessin rakenne ja eri prosessin vaiheet. Havainnoimalla saatiin lisää tietoa ja ymmärrystä, miten jokainen prosessin vaihe suoritetaan. Tutkimuskysymyksiin haettiin myös teoreettisia vastauksia kirjallisuuden avulla.
Tutkimustuloksen pohjalta syntyi prosessikaavio ja prosessiohje, joita toimeksiantaja voi käyttää hyväkseen. Hankintaprosessista löytyi kuusi eri prosessin vaihetta ja prosessin vaiheita tarkasteltiin neljässä eri kategoriassa. Kategorioiksi valittiin logistiikka ja kuljetus-, varasto-, urakointi ja yleinen palveluhankinta. Prosessin vaiheita olivat tarpeen määrittely, toimittajan valinta, sopimus, palvelun aloitus, laskutus ja seuranta.
Prosessin nykytilasta löytyi kehityskohteita, joita toimeksiantaja voi pohtia. Kehitysehdotuksia olivat hankintatoimen keskittäminen siitä vastaavalle toimelle tai henkilöille. Työn tuloksena toimeksiantajaa myös ehdotettiin kehittämään mittareita toimittajan toiminnalle ja kehittämään varastointisaldojen paikkansapitävyyttä.