Asiakaskokemuksen kehittäminen
Vaahtera, Julia (2024)
Vaahtera, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402132874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402132874
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena oli selvittää, mikä on kohdeorganisaation asiakaskokemuksen nykytilanne ja miten sitä tulisi kehittää. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys muodostui asiakaspalvelusta, asiakaskokemuksen kehittämisestä, palveluntarjoajan mielikuvasta sekä asiakaskokemuksen vaikutuksesta tyytyväisyyteen. Kehittämistyössä keskityttiin erityisesti asiakaskokemuksen kehittämiseen, jota tarkasteltiin sekä teorian että tutkimuksen kautta.
Kehittämistyö koostuu laadullisesta tutkimuksesta. Tutkimusosuudessa tiedonkeruumenetelminä käytettiin fokusryhmähaastattelua sekä kyselyä. Kysely kohdistettiin asiakkaan yksityistilaisuuteen ja fokusryhmähaastatteluun valikoitui ryhmä yksityistilaisuuteen osallistuneista henkilöistä. Fokusryhmähaastattelun avulla haluttiin selvittää asiakaskokemuksen kannalta tärkeitä kohtia palveluprosessin aikana. Tutkimus toteutettiin teoriaan ja tutkimuskysymyksiin peilaten.
Kehittämistyön tuloksena voidaan todeta, että tapahtuman asiakaskokemukseen vaikuttavat ennen tapahtumaa kohdattu viestintä sekä tapahtuman sisältö, puitteet, toteutus ja muut kohtaamiset tapahtumassa. Kehittämistyön kautta ilmenee se, että nykytilanne kohdeyrityksessä tutkimuksen mukaan on asiakkaiden saama yksilöllinen, asiakaslähtöinen ja ammattitaitoinen palvelu, jonka vuoksi asiakkaat kokevat palvelun ylittäneen odotukset. Tutkimustulosten ja tutkitun teorian pohjalta saatiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla on mahdollista lähteä kehittämään kohdeorganisaation tapahtumapalveluiden asiakaskokemusta.
Kehittämistyö koostuu laadullisesta tutkimuksesta. Tutkimusosuudessa tiedonkeruumenetelminä käytettiin fokusryhmähaastattelua sekä kyselyä. Kysely kohdistettiin asiakkaan yksityistilaisuuteen ja fokusryhmähaastatteluun valikoitui ryhmä yksityistilaisuuteen osallistuneista henkilöistä. Fokusryhmähaastattelun avulla haluttiin selvittää asiakaskokemuksen kannalta tärkeitä kohtia palveluprosessin aikana. Tutkimus toteutettiin teoriaan ja tutkimuskysymyksiin peilaten.
Kehittämistyön tuloksena voidaan todeta, että tapahtuman asiakaskokemukseen vaikuttavat ennen tapahtumaa kohdattu viestintä sekä tapahtuman sisältö, puitteet, toteutus ja muut kohtaamiset tapahtumassa. Kehittämistyön kautta ilmenee se, että nykytilanne kohdeyrityksessä tutkimuksen mukaan on asiakkaiden saama yksilöllinen, asiakaslähtöinen ja ammattitaitoinen palvelu, jonka vuoksi asiakkaat kokevat palvelun ylittäneen odotukset. Tutkimustulosten ja tutkitun teorian pohjalta saatiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla on mahdollista lähteä kehittämään kohdeorganisaation tapahtumapalveluiden asiakaskokemusta.