Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työntekijän sitouttaminen organisaatioon "Case Scandic Hotels Oy"

Purho, Mirkka (2024)

 
Avaa tiedosto
Purho_Mirkka.pdf (510.2Kt)
Lataukset: 


Purho, Mirkka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402132881
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin työntekijän sitouttamista organisaatioon sekä esihenkilön toimintaa organisaatioon sitouttajana. Sitoutuminen on hyvin laaja ilmiö ja tärkeä osa toimivaa organisaatiota. Sitä voidaan tarkastella monien eri teorioiden sekä tekijöiden kautta. Organisaatioon sitoutuminen on molemmin puolista niin työnantajan kuin työntekijän puolelta. Organisaatioon sitouttaminen on työntekijän koko työuran ajan mukana kulkeva prosessi, johon myös esihenkilö pystyy omalla työllään ja toiminnallaan vaikuttamaan. Nykypäivänä työntekijät arvostavat hyvää esihenkilötyötä sekä mahdollisuuksia edetä urallaan. Nämä ovat yhdet tekijät, jotka toteutuessaan sitouttavat työntekijöitä organisaatioon. Opinnäytetyöllä oli toimeksiantajana Scandic Hotels Oy. Scandic asetti koko organisaatiotasolla vuosina 2022–2023 tärkeimmäksi tavoitteeksi henkilökunnan sitouttamisen organisaatioon, joten aihe oli ajankohtainen sekä hyödyllinen esihenkilötyöhön.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena opinnäytetyönä, sillä sen tarkoitus oli selvittää, mitkä tekijät sitouttavat työntekijöitä organisaatioon ja oliko joitakin tekijöitä, jotka puolestaan heikentävät sitoutumista. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä haastatteluosuudesta. Teoria koottiin kirjallisuudesta sekä eri artikkeleista kotimaisista ja ulkomaisista lähteistä. Aiheen laajuuden vuoksi opinnäytetyön rajattiin käsittelemään organisaation sitouttamisen näkökulmaa. Teemahaastattelut järjestettiin tammikuun alussa 2024 viiden myyntipalvelun työntekijän kanssa. Haastateltavat oli arvottu vuoden 2022 aloittaneiden työntekijöiden keskuudesta koko Suomen myyntipalvelusta. Esihenkilöitä ei tähän opinnäytetyöhön haastateltu, sillä tarkoitus oli kuunnella työntekijöiden ajatuksia siitä, mitkä tekijät saavat heidät sitoutumaan kohde-organisaatioon. Haastattelujen pohjalta laadin kehitysehdotukset haastatte-luissa esiin tulleisiin näkökulmiin ja toimintoihin joihin lähiesihenkilö pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan.

Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että työntekijät ovat sitoutuneita kohdeorganisaatioon ja pitävät esihenkilötyötä pääsääntöisesti onnistuneena. Perehdytys, työyhteisö sekä joustavuus koettiin vahvasti sitouttavina tekijöinä. Haastattelujen pohjalta tuli esiin myös organisaatioon sitoutumiseen heikentäviä tekijöitä kuten palkkaus ja vuorovaikutukseen liittyvät tekijät.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste