Sosiaalisen median markkinoinnin opas pienille voimisteluseuroille
Vesa, Emmi (2024)
Vesa, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402163055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402163055
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on urheiluseuramarkkinointi ja tavoitteena luoda sosiaalisen median markkinoinnin opas pienille voimisteluseuroille. Oppaan aihe on ajankohtainen, sillä pienet voimisteluseurat kärsivät usein resurssipulasta mitä tulee ammatilliseen markkinointiin.
Oppaan tavoitteena on auttaa pieniä voimisteluseuroja luomaan markkinointistrategia sekä antaa vinkkejä ja esimerkkejä mahdollisesta sosiaalisen median sisällöstä.
Tietoperustassa käsitellään urheilumarkkinointia ja sen ympärillä esiintyviä ilmiöitä. Urheilumarkkinoinnin voi jakaa useisiin eri kategorioihin riippuen siitä, puhutaanko erilaisista tapahtumista, kilpailuista tai urheiluseurojen markkinoinnista.
Urheiluseurojen markkinointi on siirtymässä perinteisistä median muodoista sosiaaliseen mediaan. Urheiluseurojen on opeteltava käyttämään erilaisia sosiaalisen median alustoja ja julkaisumuotoja pysyäkseen mukana nykypäivän markkinointitrendeissä.
Sosiaalisen median lisäksi tärkeitä markkinoinnin osa-alueita urheiluseuroille ovat verkostoituminen ja yhteistyö toisten seurojen kanssa. Lisäksi huolellisesti luodun brändäysstrategian avulla seuran on mahdollista erottua toisista samanlaisia palveluja tarjoavista seuroista.
Tietoperustan, omien aiheeseen liittyvien kokemusten sekä lähtötilanteen analysoimiseksi tehtyjen laadullisten haastattelujen pohjalta syntyi opas, jossa halutaan ratkaista pienten voimisteluseurojen kohtaamia sosiaalisen median markkinoinnin haasteita. Opas toteutettiin joulukuussa 2023.
Haastatteluun osallistuneet pitivät valmista opasta onnistuneena ja riittävän yksinkertaisena. Lisäksi opas tarjoaa heidän mukaansa ohjeistuksia osa-alueilla, joissa seuroilla on ollut eniten haasteita, kun markkinointia toteutetaan pitkälti vapaaehtoisvoimin ilman markkinointialan koulutusta.
Oppaan tavoitteena on auttaa pieniä voimisteluseuroja luomaan markkinointistrategia sekä antaa vinkkejä ja esimerkkejä mahdollisesta sosiaalisen median sisällöstä.
Tietoperustassa käsitellään urheilumarkkinointia ja sen ympärillä esiintyviä ilmiöitä. Urheilumarkkinoinnin voi jakaa useisiin eri kategorioihin riippuen siitä, puhutaanko erilaisista tapahtumista, kilpailuista tai urheiluseurojen markkinoinnista.
Urheiluseurojen markkinointi on siirtymässä perinteisistä median muodoista sosiaaliseen mediaan. Urheiluseurojen on opeteltava käyttämään erilaisia sosiaalisen median alustoja ja julkaisumuotoja pysyäkseen mukana nykypäivän markkinointitrendeissä.
Sosiaalisen median lisäksi tärkeitä markkinoinnin osa-alueita urheiluseuroille ovat verkostoituminen ja yhteistyö toisten seurojen kanssa. Lisäksi huolellisesti luodun brändäysstrategian avulla seuran on mahdollista erottua toisista samanlaisia palveluja tarjoavista seuroista.
Tietoperustan, omien aiheeseen liittyvien kokemusten sekä lähtötilanteen analysoimiseksi tehtyjen laadullisten haastattelujen pohjalta syntyi opas, jossa halutaan ratkaista pienten voimisteluseurojen kohtaamia sosiaalisen median markkinoinnin haasteita. Opas toteutettiin joulukuussa 2023.
Haastatteluun osallistuneet pitivät valmista opasta onnistuneena ja riittävän yksinkertaisena. Lisäksi opas tarjoaa heidän mukaansa ohjeistuksia osa-alueilla, joissa seuroilla on ollut eniten haasteita, kun markkinointia toteutetaan pitkälti vapaaehtoisvoimin ilman markkinointialan koulutusta.