Näkemyksellisen myynnin esitys
Hiltunen, Valtteri (2024)
Hiltunen, Valtteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402163064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402163064
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle näkemyksellisen myynnin esitys, jota voidaan käyttää apuna B2B-mediapalveluiden myyntityössä. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä B2B-myyntityöhön, johon kuuluvat muun muassa myyntityön neljä erilaista näkökulmaa. Tavoitteena oli syventyä näkemyksellisen myynnin näkökulmaan, jonka pohjalta tehtiin opinnäytetyöhön liittyvä näkemyksellisen myynnin esitys. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä ajankohtaisiin megatrendeihin, joiden ymmärtäminen on tärkeä osa näkemyksellistä myyntiä. Opinnäytetyön aiheita sekä näkemyksellisen myynnin esitystä käsitellään myyjän näkökulmasta. Tarkoituksena oli luoda näkemyksellisen myynnin esitys, jossa tavoitteena oli perehtyä näkemyksellisen myyntiprosessin eri osa-alueisiin sekä esityksen sivukohtaisiin tavoitteisiin osana asiakastapaamista.
Teoriaosuudessa käsitellään B2B-myyntityötä, jossa perehdytään myyntityön neljään erilaiseen näkökulmaan ja niiden välisiin eroihin. Näkökulmia ovat toimitus ja tuotemyynti, ratkaisumyynti, näkemyksellinen myynti ja innovoiva myynti. Näiden lisäksi opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään ajankohtaisiin megatrendeihin, joita ovat teknologian sulautuminen kaikkeen, vastuullisuus ja monimutkaistuva maailma. Teoriaosuus toimii apuna opinnäytetyön lopputuotteen luomisessa.
Näkemyksellisen myynnin esityksen laatiminen toteutettiin teoreettisen viitekehyksen ja toimeksiantajayrityksen toiveiden mukaisesti näkemyksellisen myyntityön tueksi. Esitystä on helppo käyttää myyntitapaamisissa, joissa tavoitteena on tehdä myyntiä näkemysvetoisesti. Esityksen sisältämät muistiinpanot ja diat ovat käytännönläheisesti luotuja sekä tuovat uusia näkökulmia tämänhetkiseen maailman tilanteeseen. Näkemyksellisen myynnin esitys on opinnäytetyön salainen liite.
Teoriaosuudessa käsitellään B2B-myyntityötä, jossa perehdytään myyntityön neljään erilaiseen näkökulmaan ja niiden välisiin eroihin. Näkökulmia ovat toimitus ja tuotemyynti, ratkaisumyynti, näkemyksellinen myynti ja innovoiva myynti. Näiden lisäksi opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään ajankohtaisiin megatrendeihin, joita ovat teknologian sulautuminen kaikkeen, vastuullisuus ja monimutkaistuva maailma. Teoriaosuus toimii apuna opinnäytetyön lopputuotteen luomisessa.
Näkemyksellisen myynnin esityksen laatiminen toteutettiin teoreettisen viitekehyksen ja toimeksiantajayrityksen toiveiden mukaisesti näkemyksellisen myyntityön tueksi. Esitystä on helppo käyttää myyntitapaamisissa, joissa tavoitteena on tehdä myyntiä näkemysvetoisesti. Esityksen sisältämät muistiinpanot ja diat ovat käytännönläheisesti luotuja sekä tuovat uusia näkökulmia tämänhetkiseen maailman tilanteeseen. Näkemyksellisen myynnin esitys on opinnäytetyön salainen liite.