Asfalttiasemien hajuhaitat naapuruussuhdelain tarkoittamana ongelmana : case siirrettävä asfalttiasema
Sorsa, Sirpa (2024)
Sorsa, Sirpa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402183105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402183105
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, että tarvitseeko case- asfalttiasema hajupäästöjensä vuoksi naapuruussuhdehaitan perusteella ympäristönsuojelunlain (YSL) 27.3 §:n mukaisen ympäris-töluvan. Työn tilaaja on Keski-Uudenmaan ympäristökeskus.
Opinnäytetyössä tutkittiin asfalttiaseman aiheuttamia hajuhaittoja ja niiden mahdollisesti ai-heuttamaa naapuruussuhdelain (17/1920) tarkoittamaa kohtuutonta haittaa. Opinnäytetyön lähtökohtana oli Keski-Uudenmaan ympäristövalvonnassa pitkään jatkunut valvontatapaus. Opinnäytetyön aikana case-tapaus jouduttiin ratkaisemaan, joten työn lähtökysymyksiä jou-duttiin osittain muuttamaan. Naapuruussuhdehaittaa selvitettiin laajemmin kuin case-tapauksen ympäristölautakunnan päätöksen perusteluissa oli tehty. Kirjallisessa osassa tar-kasteltiin asfalttiasemiin hajuille soveltuvia mittaustapoja. Ulkomaisia asfalttiasemien hajujen raja-arvoja ja ympäristölainsäädäntöön liittyviä vaatimuksia asfalttiasemille myös selvitettiin opinnäytetyössä. Asfalttiaseman ympäristön asukkaille suunnattiin kysely hajujen aiheutta-man viihtyisyyshaitan ja kohtuuttoman rasituksen arvioimiseksi. Toisella kyselyllä haluttiin selvittää ympäristöviranomaisten mielipide laitosten ja asfalttiasemien aiheuttamiin hajuhaittoi-hin ja lainsäädännön riittävyys.
Kyselyiden perusteella aseman läheisyydessä asuvat kokevat kohtuutonta hajuhaittaa ja se voi olla merkittävää. Asfalttiasemat voivat siis aiheuttaa naapuruussuhdelain tarkoittamaa kohtuutonta hajuhaittaa, vaikka Valtioneuvoston asetuksen 846/2012 asfalttiasemien ympäris-tönsuojeluvaatimuksista vaatimukset täyttyvätkin. Ympäristöhallinnon kyselystä saatujen vas-tausten perusteella asfalttiasemien hajuhaitat ovat lisääntyneet ja lainsäädäntöön tarvitaan muutoksia. Jäteasfaltin käyttö lisää hajuhaittoja kyselyiden perusteella. Asetus 846/2012 ei ota riittävästi huomioon asfalttiasemien hajuhaittoja. Siksi Valtioneuvoston nykyistä asetusta olisi uudistettava ja asetettava asfalttiasemien hajuille raja-arvot. Sitä ennen tarvitaan tutkimusta asfalttiasemien hajupäästöistä. Suomalainen asfalttiasemien BAT-asiakirja tulisi laatia, jolloin asfalttiasemien tekniikalla voitaisiin hallita prosessissa muodostuvia hajuja.
Opinnäytetyössä tutkittiin asfalttiaseman aiheuttamia hajuhaittoja ja niiden mahdollisesti ai-heuttamaa naapuruussuhdelain (17/1920) tarkoittamaa kohtuutonta haittaa. Opinnäytetyön lähtökohtana oli Keski-Uudenmaan ympäristövalvonnassa pitkään jatkunut valvontatapaus. Opinnäytetyön aikana case-tapaus jouduttiin ratkaisemaan, joten työn lähtökysymyksiä jou-duttiin osittain muuttamaan. Naapuruussuhdehaittaa selvitettiin laajemmin kuin case-tapauksen ympäristölautakunnan päätöksen perusteluissa oli tehty. Kirjallisessa osassa tar-kasteltiin asfalttiasemiin hajuille soveltuvia mittaustapoja. Ulkomaisia asfalttiasemien hajujen raja-arvoja ja ympäristölainsäädäntöön liittyviä vaatimuksia asfalttiasemille myös selvitettiin opinnäytetyössä. Asfalttiaseman ympäristön asukkaille suunnattiin kysely hajujen aiheutta-man viihtyisyyshaitan ja kohtuuttoman rasituksen arvioimiseksi. Toisella kyselyllä haluttiin selvittää ympäristöviranomaisten mielipide laitosten ja asfalttiasemien aiheuttamiin hajuhaittoi-hin ja lainsäädännön riittävyys.
Kyselyiden perusteella aseman läheisyydessä asuvat kokevat kohtuutonta hajuhaittaa ja se voi olla merkittävää. Asfalttiasemat voivat siis aiheuttaa naapuruussuhdelain tarkoittamaa kohtuutonta hajuhaittaa, vaikka Valtioneuvoston asetuksen 846/2012 asfalttiasemien ympäris-tönsuojeluvaatimuksista vaatimukset täyttyvätkin. Ympäristöhallinnon kyselystä saatujen vas-tausten perusteella asfalttiasemien hajuhaitat ovat lisääntyneet ja lainsäädäntöön tarvitaan muutoksia. Jäteasfaltin käyttö lisää hajuhaittoja kyselyiden perusteella. Asetus 846/2012 ei ota riittävästi huomioon asfalttiasemien hajuhaittoja. Siksi Valtioneuvoston nykyistä asetusta olisi uudistettava ja asetettava asfalttiasemien hajuille raja-arvot. Sitä ennen tarvitaan tutkimusta asfalttiasemien hajupäästöistä. Suomalainen asfalttiasemien BAT-asiakirja tulisi laatia, jolloin asfalttiasemien tekniikalla voitaisiin hallita prosessissa muodostuvia hajuja.